Strul från start

Det har varit problem hela vägen för tågsatsningen med skattemedel och Norrtåg, tillverkaren Alstom samt entreprenören Botniatåg synar avtalen
Krav på ersättning ställs.

TOM PERRONG. Först signalproblem och uppskjuten trafik i ett år. Sedan vinterproblematik. Norrtåg kunde ha fått en bättre start. Foto: Håkan Zerpe

TOM PERRONG. Först signalproblem och uppskjuten trafik i ett år. Sedan vinterproblematik. Norrtåg kunde ha fått en bättre start. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Luleå2013-01-04 06:00

I grunden fanns politikernas vilja att i Norrland få igång regional tågtrafik för arbetspendlingens, sjukhusvårdens och konferensdeltagares skull. Via Länstrafikbolagen, ägda av landsting och kommuner, skapades Norrtåg.

Botniatåg gavs uppdraget att köra tågen och de beställdes hos tågtillverkaren Alstom.

Tjuvstarten kom 2010, med Umeå-Örnsköldsvik.

Försenad start
Tekniska problem visade sig. Trafik flöt inte som den skulle. I Norrbotten kom trafiken igång senare så mycket av det skeendet har norrbottningarna missat.

Tågen fungerade inte ihop med tekniken för järnvägen.

I höstas, och då försenad, sattes trafiken Luleå-Umeå (tre dagliga dubbelturer plus helgturer) igång. På spåret finns också Luleå-Kiruna (två dubbelturer plus helgtrafik samt övrigt tåg).

Sedan kom vintern, och tågen stod. Häromdagen gick enbart två av Norrtågs tolv tåg. I morgon väntas åtta vara tillgängliga.

Process
Frågan är vem som betalar allt som gått fel.

Vad som gäller finns nedtecknat i avtal, påpekar Olle Tiderman, teknisk chef vid Norrtåg. Brister är kopplade till vitesersättning som skall utgå.

De inledande förseningarna där tåg inte gick att köra som tänkt ledde till krav från Botniatåg på Norrtåg.

- Operatören har rätt till ersättning när vi inte kan förse dem med trafik. Norrtåg har betalat ersättning enligt avtalet, hur mycket minns jag inte nu, säger Olle Tiderman.

Norrtåg i sin tur för återkrav mot Alstom, som inte betalat.

Juridik
När det gäller trafik som uteblivet i vinter rapporteras om allt från elströmsledningar till nedfrysta tåg och frysta toaletter.

Dessutom slits hjulen mer än vanligt.

- Det kan vara så att de inte passar här uppe, säger Olle Tiderman.

I vad mån skattebetalarna i slutänden får satsa, har han inte svaret.

Det som inletts är bara början av en process där avtal och affärsjuridik står i centrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om