Strid om kommunens markaffär med Kallax Cargo

Markaffären mellan Luleå kommun och Kallax cargo vållar politisk strid. ? En helt onödig utgift för Luleås skattebetalare, säger Ylva Strutz (fp). Men de flesta av Luleås partier ställer sig bakom affären.

LULEÅ2005-01-18 06:30
Kuriren har tidigare berättat att Kallax cargo står inför hotet om konkurs.<br>För att rädda bolaget avser Luleå kommun att köpa mark intill Kallax flygplats av Kallax cargo.<br>För sex miljoner kronor övertar därmed kommunen den mark som var kommunens insats när Kallax cargo drog igång sin verksamhet.<br> ? Vi har en moralisk skyldighet att köpa marken. Den var vår insats i Kallax cargo och den värderades då till sex miljoner kronor. Att betala mindre nu är ojuste, säger Lennart Lindström (c).<br>Hans parti stödjer kommunalrådet Karl Petersens (s) förslag om att på detta sättet rädda Kallax cargo.<br>Luftfartsverket drar sig nu ur bolaget. Men man ställer även krav på att Kallax cargo ska betala avgift för landningsbanan enligt det avtal som gällde till 2004. Det handlar om årshyra på 2,5 miljoner kronor och de pengarna är inte betalda.<br>Kritiserar Luftfartsverket<br>Kallax cargo har dock inga pengar kvar och varken Luleå kommun eller de två andra återstående delägarna (NCC och Norrporten) vill skjuta till mera. Marken (1,2 miljoner kvadratmeter) är det enda som kan omvandlas till pengar.<br> ? Vi räddar bolaget som jag fortfarande tror har en framtid, säger Petersen.<br> ? Man kan också se det som om vi betalar in samma summa som de andra delägarna gjorde. Vi gör det nu i stället, säger Börje Lööw (v).<br>Hans eget parti har dock inte bestämt sig i frågan. Och köpet är omstritt ? folkpartiet, rättvisepartiet och miljöpartiet motsätter sig affären.<br>Ylva Strutz är kritisk till Luftfartsverkets agerande.<br> ? De ger sig väldigt lätt. Det hade varit bättre att låta Kallax cargo bli ett vilande bolag och att marken stannat i bolaget. Då hade Luleås skattebetalare sluppit denna onödiga utgift, säger hon.<br>Jonas Brännberg (rs) går ännu längre i sin kritik av Luftfartsverket.<br> ? De är de enda som tjänat på detta, de har fått 2,5 miljoner kronor per år i hyra av Kallax cargo. De borde ta sitt ansvar, säger han.<br>?För tidigt att ge upp?<br>Men allt pekar på att markköpet blir verklighet, även om vänsterpartiet skulle säga nej. Socialdemokraterna får stöd inte bara av centern utan även av moderaterna och sjukvårdspartiet.<br> ? Kallax cargo har bara fått en kort tid på sig, det är för tidigt att ge upp, säger Maria Salmgren (m).<br> ? Blir det konkurs säljs ju marken och då är risken att någon annan tar över, säger Dan Ankarholm (ns).<br>Kristdemokraterna har inte heller bestämt sig men det mesta pekar på att man ställer sig bakom köpet.<br> ? Det är det minst dåliga alternativet, säger Conny Sundström (kd).<br>Karl Petersen påpekar också att kommunen som delägare inte kan strunta i det avtal man har för hyra av landningsbanan.<br> ? Vi ska ha respekt för de kostnader som ska betalas. På detta sättet delar vi bördan tillsammans, säger han.<br>Men talet om ?moralisk skyldighet? imponerar inte på Ylva Strutz.<br> ? Mina moraliska förpliktelser ligger hos Luleås skattebetalare ? inte hos Luftfartsverket, säger hon.<br>Det ska tilläggas att Kallax cargo och Luftfartsverket har ett nytt avtal för hyra av landningsbanan. I det avtalet betalar bolaget inte längre en årshyra utan per landning.<br> ? Det är lätt att vara efterklok, säger Lennart Lindström.<br>Beslutet tas vid ett extra sammanträde i kommunstyrelsen den 31 januari.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om