Stress undanbedes - om du ska tipsa polisen

Hur är det egentligen ställt med bemanningen vid polisens kommunikationscentral på telefonnumret 114 14? Man ska i alla fall inte vara stressad om man vill tipsa polisen - det fick jägarna som löste bankrånet åt polisen erfara häromdagen.

Luleå2009-10-08 06:00
På grund av två observanta jägare lyckades polisen häromdagen gripa två rånare och med all sannolikhet klara upp rånet mot Handelsbanken i Älvsbyn på rekordtid - men det var nära att jägarnas tips aldrig nådde polisen.När jägarna ringde 114 14 var kön av samtal så lång att de gav upp. I stället ringde de larmnumret 112 men det skulle de inte ha gjort. Enligt jägarna gav den operatör på SOS Alarm som svarade dem en utskällning och bad dem ringa 114 14.Inte tillräckligt
Då gick luften ur jägarna och de tänkte först ge upp försöken att tipsa polisen. Fast som goda samhällsmedborgare bestämde de sig ändå för att återigen ringa upp polisen. Efter cirka 15 minuters väntan svarade äntligen en person på polisens kontaktcenter.Enligt Ola Berg, platschef för SOS Alarms anläggning i Luleå, är 112 i första hand ett nödnummer.- Man kan ringa 112 vid polisärenden som pågår, till exempel om man ser en misshandel eller ett inbrott.Kan koppla
Operatören hos SOS Alarm har också möjlighet att koppla ett samtal direkt till polisen om ärendet bedöms vara viktigt.- Det stämmer. Vi har en så kallade "hot line" till polisen, säger Berg.I det aktuella fallet valde operatören att inte koppla samtalet och därmed dröjde det alltså ytterligare en kvart innan den avgörande informationen nådde fram till polisen.- Jag kan inte uttala mig om det här samtalet eftersom jag inte lyssnat på den bandinspelning som gjordes men det låter ju inte bra om det gick till som jägarna påstår, säger Berg.Tre minuter
Eva Tegelid är chef för Norrbottenspolisens externa serviceavdelning där PKC i Boden ingår. Hon berättar att man har som mål att besvara 90 procent av alla samtal inom tre minuter.- Men det är inte alltid vi klarar det. Vissa tidpunkter på dygnet och vissa dagar, till exempel måndagar, har vi många samtal och jag kan se att vi besvarade 72 procent av samtalen inom tre minuter måndagen den 5 oktober, säger hon.Enligt Tegelid besvarades resten av samtalen (28 procent) inom fem minuter med något enstaka undantag.
SOS Alarm har på uppdrag av staten ansvar för nödnumret 112 inom Sverige. SOS Alarm ska även vara en resurs i samhällets krisberedskap.Staten och SKL (Sveriges kommuner och landsting) äger 50 procent var av SOS Alarm.Det finns 18 SOS-centraler i landet och företaget har uppemot 900 anställda. Norrbottenscentralen ligger i Luleå.Källa: SOS Alarm
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om