Streetrace ? farlig ?sport? som ökar

Intresset för streetrace har exploderat i Norrbotten det senaste året.
Bara i Luleå körs ett illegalt race varannan vecka.
Nu hörs röster om legalisering.
Kuriren följde med på en av de hemliga kraftmätningarna på en raksträcka utanför Luleå.

LULEÅ2003-07-26 06:30
Mållinjen målas upp med spray-färg. Det är en halvtimme före start och ett tiotal bilar har redan samlats på parkeringsfickan intill en rastplats på Älvsbyvägen, ett par mil utanför Luleå.<br> ? Man vet aldrig riktigt hur många som kommer, men ryktet brukar gå snabbt, säger arrangören Peter när vi återvänder till parkeringsfickan.<br>Peter är 28 år och en av nyckelpersonerna för Luleås streetraceförare. De är ett ganska slutet sällskap. Förarna håller kontakt genom en anonym internet-adress och ogillar publik.<br> ? Publiken är en säkerhetsrisk, förklarar Peter.<br>När klockan närmar sig 23 rullar en strid ström av bilar in på rastplatsen. Det är gaturegistrerade personbilar av nyare modell; Volvo, Saab, BMW, Mercedes och en ensam Porsche. Förarna är uteslutande män och snitt-åldern ligger på 20 plus.<br>Moln av bränt gummi<br>16 bilar listas inför tävlingen och lika många står parkerade på åskådarplats. En linjedomare parkerar vid målstrecket. Över en sprakig walkie-talkie konstateras att ingen mötande trafik syns till.<br>De två första tävlande intar startläge. Tävlingens ?starter? står på mittlinjen och höjer armarna.<br> ? Och... Kör!<br>Bilarna lämnar ett tjockt moln av bränt gummi bakom sig.<br>Först fram vinner. Det handlar om att accelerera snabbt. Vid mållinjen 402 meter från start brukar hastigheten ligga runt 160 kilometer i timmen.<br>Vissa hävdar att streetrace existerat så länge det funnits trafikljus. Startsignalen var när ljuset slog om. Racet kördes genom två kvarter. Det amerikanska måttet för två kvarter är 402 meter, vilket blivit officiell längd för dagens svenska banor.<br>Lopp på allmän väg<br>Med undantag för ett par lagliga tävlingar per år på Piteå drag-way är sportens hemmaplan fortfarande landets allmänna vägar. Men stadsracen har bytts mot raksträckor på landsbygden. <br>Och intresset växer.<br> ? Nu kör vi ungefär varannan vecka i Luleå och deltagarna har dubblerats de senaste året. Vi körde i Skellefteå för ett par veckor sedan och det var nästan 500 personer i publiken. Bilar stod parkerade längs vägkanten i flera kilometer, berättar Peter.<br>Hans kompis har en förklaring:<br> ? Det finns egentligen bara en film att skylla på: The fast and the furious.<br>Den två år gamla streetracefilmen med Paul Walker och Vin Diesel i huvudrollerna nådde kultstatus i racekretsar redan innan den försvunnit från videobutikernas nyhetshylla. Och ganska snart kom uppföljaren 2Fast 2Furious.<br> ? Men intresset är gammalt. Entusiasterna har skiftat men till exempel har finalen Luleå open arrangerats i slutet av säsongen sedan 1988, säger Peter.<br>Intresset uppges vara mindre längre Norrut, även om racekulturen sedan länge är etablerad även där. Störst är sporten i Skellefteå.<br>Där har arbetet för en laglig bana kommit en bit på väg, drivande är det internetbaserade nätverket Race i Norr.<br> ? Vi försöker få tillgång till Fällforsbasen, men eftersom vi lämnar efter oss en hel del gummi vill Skellefteå kommun inte riskera kostnaden att behöva asfaltera om i fall det skulle bli krig, förklarar 22-årige Jonas från Race i Norr.<br> ? Så fort man säger ordet streetrace drar myndigheterna öronen åt sig, säger han.<br>Jonas är på plats som åskådare tillsammans med några kompisar från Skellefteå.<br>Larm om polisen<br>Bilarna vinkas av två och två. Vid mållinjen blinkar domaren höger eller vänster beroende på vem som vunnit. Bara finalen återstår när ett polislarm går genom församlingen.<br> ? Polisen är på väg! upprepas över walkie-talkies och mobiltelefoner. <br>Efter viss förvirring styr bilarna bort mot tvärgator eller tillbaka till stan. Några parkerar vid rastplatsen och börjar grilla. <br>Men polisen nöjer sig med ett paradvarv och vinkar vänligt på sin väg tillbaka. Trots att inte minst startlinjen, nu flankerad av åtskilliga svarta däckspår, vittnar om streetrace.<br>?Klockan 23.26. Streetrace strax före Klöverträsk, bilarna parkerade när patrull kom till platsen.? är noteringen från polisens eget register. En anonym förbipasserande hade larmat.<br>Oförtjänt dåligt rykte<br>När patrullen försvunnit samlas förarna på nytt vid rastplatsen.<br> ? Vi kör finalen va? frågar Peter och bilarna körs fram.<br>Peter och Skellefteåbon Jonas menar att gatutävlingarna fått ett oförtjänt dåligt rykte på grund av okunskap hos allmänheten.<br> ? Så fort en olycka orsakats av höga hastigheter pratas det om streetracing. Men mig veterligen har inga olyckor skett under ett organiserat 402-meters race här uppe, säger Jonas.<br>Men de uppenbara riskerna; nattens mötande trafik eller Mercan som med flit sladdade över vägen trots att en bil låg bakom, har de svårt att motivera.<br> ? Vi har inget val, det här är enda chansen att få köra. Vi har försökt prata med kommunen och polisen men det är svårt att veta vem man ska vända sig till, säger Peter och medger att arbetet för en laglig bana precis har börjat.<br> ? Egentligen borde vi kanske inte hålla på med det här, erkänner han.<br>Jonas tillägger:<br> ? Det är ett nödvändigt ont.<br>linus.hook@kuriren.com<br>0920/375 78<br>Fotnot: Peter vill vara anonym och heter egentligen något annat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om