Strategi för turism kartlagd

Luleå har en.
Inte Jokkmokk.
Kiruna svarade aldrig.
Föreningen Svensk Turism har kartlagt strategin för turismen i landets kommuner.

LULEÅ2006-01-04 06:30
Resultatet får bedömas som rätt knapert, sett till landet som helhet. Bara 141 av Sveriges 290 kommuner har en strategi för hur arbetet med turismfrågor ska läggas upp.<br>I den via e-post utsända enkäten från Föreningen Turism var svarsprocenten hög, 93 procent. Bland annat ställdes frågan: ?Har kommunen en utarbetad turismstrategi/turismpolitiskt program eller motsvarande för utvecklande av turism??<br>För Norrbottens del angav nio av 14 kommuner att så var fallet. Ett bättre utfall än många andra län, med andra ord.<br>&nbsp;? Satsning på turism är en avgörande faktor för tillväxt och sysselsättning inom en kommun, säger Eva Hedenström, VD på Föreningen Svensk Turism och nämner Luleå som en förebild.<br>Besöksnäringen bidrar årligen med 172 miljarder kronor till Sveriges ekonomi. 127.000 årsanställda arbetar inom näringen.<br>Kommunerna kan själva bidra med exempelvis goda parkeringsmöjligheter och bra turistinformation.<br>&nbsp;? Ett kommunalt engagemang i turismfrågorna är en grundläggande förutsättning för att den lokala turismnäringen ska kunna utvecklas, bli lönsam och framgångsrik. Därför är det anmärkningsvärt att hälften av alla kommuner inte ens har en tanke på hur de ska utveckla turismnäringen, framhåller Eva Hedenström.<br>Föreningen Svensk Turism sköter bland annat auktorisationen av svenska turistbyråer och arbetar allmänt för utveckling av svenska turistnäringen.<br><br>faktaturismstrategi<br> Här är strategilistan avseende länets kommuner:<br> Har strategi: Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Kalix, Luleå, Pajala, -Piteå, Överkalix, Övertorneå.<br> Har ingen strategi: Arjeplog, Haparanda, Jokkmokk, Älvsbyn.<br> Svarade inte på enkäten: -Kiruna.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om