Logistik- och entreprenadföretaget Sandahls, grundades 1949 och har länge kunnat erbjuda godstransporter med egna lastbilar, chaufförer och tåg. Nu satsar de på att utöka fordonsflottan med 120 biogasbilar och sju ellok och rekryterar lokförare till ändpunkterna Luleå, Göteborg och Helsingborg.
Av totalt 27 lokförare ska åtta anställas i Luleå och bolagets vd Thord Sandahl är på plats för att träffa de sökande.
Hur ser intresset för tjänsterna ut?
– Vi är väldigt överraskade. När vi hade köpt loken var vi lite oroliga för många säger att det är ganska ont om lokförare. Vi har fått över 200 intresseanmälningar totalt.
Hur många av dem är utbildade lokförare?
– Minst 150 av dem skulle kunna börja jobba utan några större kompletteringar.
Märker ni några skillnader orterna emellan?
– Det är ganska jämnt fördelat tycker vi.
En del av de sökande kommer från andra järnvägsföretag, men enligt Thord Sandahl är det inget företag i branschen som han upplever att man flyr ifrån.
– Det är lite ifrån varje och jag tror det är bra för branschen att folk har en viss rörlighet men att den är jämnt fördelad.
Vad har ni gjort för att få sådan respons?
– Det första tror jag är ett attraktivt arbetsschema, med fem dagars arbetsvecka och lediga helger på hemmaorten. Det andra är vår vision, att vi levererar fossilfritt från dörr till dörr och att det inte finns konkurrenter bland oss, bara kollegor. Alla är en del av kedjan.
En del av kedjan är även de klimatsmarta loken som köptes in vid årsskiftet. De bygger på modern teknik i form av en el-broms som gör att tågets rörelseenergi genererar ny elektricitet.
– Det finns ett stort allmänintresse för fossilfrihet. Det är en viktig fråga för branschen och för samhället, säger Thord Sandahl.
Biobränslet till lastbilarna kommer att tillhandahållas av det finska gasföretaget Gasum som de slutit ett långsiktigt avtal med. Gasum har även lovat en tankanläggning i Luleå för flytande gas.
– Det är väldigt spännande just nu att se vart det tar vägen. Kan man leverera tillräckligt med biogas? Om vi ska investera i biogasbilar för 300 miljoner så måste vi veta att vi har bränsle, säger Thord Sandahl.
– Kan vi komma till fossilfrihet, så ska vi det.
Den 14 december avgår företagets första tåg i egen regi.