Genom åren har Luleå haft ett antal direktflyg till olika destinationer i Europa. Linjen till London var efterlängtad men pandemin gjorde att SAS först valde att skjuta på etableringen flera år och när den väl blev av höll det bara en säsong innan SAS tog beslutet att stänga ner.
Men det betyder inte att Luleå, och Norrbotten i stort, är en destination som är sval på marknaden.
Faktum är att det är hetare än på mycket länge.
– Under mina tio år på Swedish lapland visitors board har vi nog aldrig varit så stort föremål för flygbolagens intresse som under den här våren, säger Johanna Ögren, marknads- och afffärsutvecklingschef.
Swedish lapland visitors board jobbar aktivt med att etablera flyglinjer till i Norrbotten, tillsammans med Swedavia, och tar fram underlag till de som är intresserade. Nu får de bra draghjälp när olika aktörer själva jobbar mot att få flyga hit.
– Förfrågningarna handlar både om charter och reguljära linjer, där vi alltid förordar det senare. Reguljära flyglinjer är oftast mer hållbara och ger också oss norrbottningar en möjlighet till en hållbar väg ut i Europa, säger Johanna Ögren.
Intresseförfrågningarna kommer enligt Johanna Ögren från flera olika länder men Italien är ett land som är extra intressant. Vinterturismen från Italien har ökat och potentialen bedöms vara hög. De snöfattiga vintrarna runt om i Europa har gjort att länder som fortfarande har riktig vinter blir allt intressantare.
– Italien är det ingen hemlighet att vi tittat på under något år, men om och när ett sådant flyg kommer får jag tyvärr inte säga. Flygbolag tycker om att vara lite hemliga. Men blir det inte Italien så blir det säkert något annat land, säger Johanna Ögren som dock är optimistisk till att det blir en linje till Italien i framtiden.
Just innan sommaren hörde flera aktörer av sig med förfrågningar om att flyga specifikt till Luleå.
– Det som är extra roligt och spännande är att intresse också finns för året runt-etableringar. Luleå har en stor fördel som kan använda sig av havet både sommar och vinter, det har väckt Europas intresse, säger Johanna Ögren.
Att få ihop alla delar till en ny etablering är inte alltid enkelt. Det ska finnas intresserade, lediga flyg och bra tider för avgångar på flygplatserna, bland annat.
– Ibland kan det ta lång tid innan man får schemat att falla på plats och ibland kan det vara så lyckosamt att man ser att vi klarar av att göra det redan inför den här säsongen, det är väldigt olika. Men oftast är det något års förberedelse, säger Johanna Ögren.
En stor del av förklaringen till varför Norrbotten och mer specifikt Luleå blivit ett hetare resmål stavas Quartier Libre.
Det franska charterbolaget har ordnat resor till Luleå airport från december till april de två senaste vintersäsongerna. Första året var det ett chartrat plan i veckan som landade i Luleå, andra året två avgångar och gästerna kunde då välja mellan att bo i Luleå eller på Piteå havsbad.
De franska flygen har varit välbokade och det har inte gått andra aktörer förbi.
– Det ger ringar på vattnet. Flygbranschen är inte större än att man bevakar varandra. Om man ser att någon har modet att gå in och satsa i ett land brukar det också följa efter andra och just där tror jag vi har Quartier Libre att tacka för mycket, säger Johanna Ögren.