Stort bakslag för Kallax cargo

Korean air överger Luleå och nu hotas hela Kallax cargo.  - Vi är otroligt besvikna, säger Greeg Nordqvist, ordförande.

LYFTER EJ MER. Korean air cargo meddelar nu, en vecka före flygningarna skulle påbörjats, att de lämnar Kallax. Fiskfrakterna från Nordnorge får nu söka sig andra vägar igen.

LYFTER EJ MER. Korean air cargo meddelar nu, en vecka före flygningarna skulle påbörjats, att de lämnar Kallax. Fiskfrakterna från Nordnorge får nu söka sig andra vägar igen.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2010-10-23 06:00
Kallax cargo har drabbats av ett kraftigt bakslag - Korean Air bryter kontraktet och upphör med sina flygningar till Kallax. Flygbolaget har gjort ett uppehåll över sommaren men skulle återuppta flygningarna denna vecka. Men i stället kom beskedet från Korean air: "It is with deep regret and sorrow that we have to inform you that Korean Air Cargo has decided not to re-open operations at Kallax/LLA as recently announced". Besvikelsen är stor inom Kallax cargo. - Vi har inte fått någon vettig förklaring, säger Greeg Nordqvist, ordförande i Kal-lax cargos styrelse. Besvikelse
Korean air anger som skäl att de inte har tillräcklig kapacitet för att fortsätta med frakterna av lax och skaldjur till Asien. - Vi är otroligt besvikna. Har inte Korean bättre koll på sin egen kapacitet än att de kan lämna det beskedet tidigare. De har ju gjort så här förr, förra året avbröt de också flygningarna. Vi har leverantörer som vi har avtal med, då måste vi kunna lita på att det funkar. Så här kan man inte driva en business, säger Nordqvist. Kritik mot små frakter
Han berättar att det funnits kritik mot att fiskfrakterna från norra Norge varit för små. - Man har sagt: "var finns tonnen?". Men nu finns tonnen, vi har lyckats få leverantörerna att plocka fram ett stort antal ton, säger Greeg Nordqvist. Arnfinn Husöy är marknadschef för Korean air i Norge. Han säger att han inte vill kommentera beslutet utöver bolagets officiella besked. På nyhetssajter inom flygbranschen framkommer uppgifter om att säkerhetsfrågor på Kallax ("local safety regulations") samt bristande engagemang ("lack of firm sufficient commitments") från nordnorska exportörer ska bidra till beslutet. Inta dragit upp hjulen
- Det har vi aldrig sagt och det är inte så, säger Husöy. Korean air har dock inte dragit upp landningshjulen från Kallax för gott. Det är i alla fall vad man säger. - Branschen är komplex och vi har den under uppsikt. Men det finns inga garantier, säger Arnfinn Husöy. De norska företagen som fraktar lax till Asien tar emot beskedet med blandad förvåning. - Det är ett mysterium, vi har ju signerade kontrakt,
säger Leif Sagen på Meyership som även är styrelseledamot i Kallax cargo. Annan väg bäst
Men JanErik Svendsen på DHL quality cargo i Oslo är inte så förvånad. - Det bästa vägen för lax är över Oslo ned mot kontinenten, säger han. Gäller det även lax från norra Norge? - Nej, men det är så små mängder och tillgången är instabil, säger han. Framtiden för Kallax cargo är nu osäker. Greeg Nordqvist säger att ledningen nu ska "se över konsekvenserna" av avhoppet och sedan se hur bolaget kan gå vidare. Det inleds redan på tisdag då styrelsen har möte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!