Storsatsning på Stambanan

Sedan Norrbotniabanan lagts på hyllan utreder Trafikverket en storsatsning på Stambanan. Prislappen är mäktig, cirka 40 miljarder kronor.

Stambanan. Trafikverkets studie utmynnar i att nya mötesstationer inte löser problemen långsiktigt. Dubbelspår ger långsiktig effekt men blir väldigt dyrt.

Stambanan. Trafikverkets studie utmynnar i att nya mötesstationer inte löser problemen långsiktigt. Dubbelspår ger långsiktig effekt men blir väldigt dyrt.

Foto: Eija Dunder

Luleå2014-06-12 07:00

Norrbotniabanan Umeå-Luleå beräknas kosta 23-26 miljarder kronor.

Trots att dubbelspår på Stambanan kostar avsevärt mer bedöms den bli lönsam, uppger Anders Wahlberg, ansvarig för långsiktig planering vid Trafikverket region Nord.

– Vi kan ju ta emot fler tåg. Stambanan är full idag.

Wahlberg säger att företag, däribland SCA, vill köra mer på järnväg men kör på lastbil eftersom det inte finns plats på spåren.

Regeringen utelämnade bygge av Norrbotniabanan i Nationella planen för 2014-2025. Beslutet byggde på en kapacitetsutredning. Av den ännu inte offentliggjorda åtgärdsvalsstudie Trafikverket region Nord gjort framgår att kapacitetsutredningen underskattat kapacitetsproblemen på Stambanan.

Trafikverkets planeringsorganisation för Norrbotniabanan är för övrigt upplöst. Somliga blev konsulter.

Som motiv till att genomföra åtgärdsvalsstudien av Stambanan uppger Anders Wahlberg att Trafikverket behöver få klarlagt vad man ska göra.

– Vi hamnar i ett läge där Stambanan blir överbelastad och behöver ha en plan för att åtgärda det.

Studien beskriver effekterna av tänkbara åtgärder med olika nivåer, enligt följande:

Enkla åtgärder: Ombyggnad av stationer för bättre flyt vid möten samt tekniska åtgärder. Transporttiderna kortas något. Ingen tydlig effekt på kapaciteten.

Mötesstationer: Sju mötesstationer kan byggas på sträckan Älvsbyn- Vännäs. Vissa stationer hamnar på fel ställe eftersom banan lutar för kraftigt där de borde placeras.

– Mötesstationerna ger effekt under två, tre år. Sedan hinner efterfrågan ikapp, säger Anders Wahlberg.

Dubbelspår: Tillför hög kapacitet. Dubbelspår kan byggas 30 mil på sträckan Boden-Vännäs samt Vännäs- Gimonäs, länken över till Botniabanan. På senare delen är brådskan störst.

Att prislappen blir 39-41 miljarder kronor förklarar Anders Wahlberg med att även gamla järnvägen behöver åtgärdas radikalt och att sträckan är flera mil längre än Norrbotniabanan samt att jobben måste genomföras samtidigt med pågående trafik. Femton år kan det ta.

Till jul kan en utredning vara klar.

– Den går till Trafikverket centralt och sedan ska det äskas pengar från regeringen, säger Anders Wahlberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om