Storsatsning på mötes-industrin

Norrbotten bör satsa stort på lobbyverksamhet för mötesindustrin. Det föreslår turistnäringen med Visit Luleå i spetsen. Förslaget ska behandlas i kommunfullmäktige nästa vecka.
? Vi har stora förhoppningar och ser det här som ett fantastiskt spännande projekt, säger Elisabeth Ennefors, VD för Visit Luleå.

LULEÅ2006-04-15 06:30
Förslaget kommer från olika aktörer inom kommunen och turistnäringen. I korthet innebär det en medveten och strukturerad satsning på mötesindustrin. En lobbyverksamhet för att landa stora nationella och internationella kongresser, möten och konferenser i Luleå med omnejd. <br>&nbsp;? Luleå har vad som krävs för att arrangera olika sorters stora tillställningar, säger Elisabeth Ennefors. Vi har utmärkta alternativ för boende och alla sorters aktiviteter. Och med det nya kulturhuset får vi en kapacitet som vi tidigare inte haft i Luleå. <br>Det som fattas nu är själva marknadsföringen och lobbandet av regionen. Eller som Elisabeth Ennefors kallar det, en mäklare för att sälja in Luleå som kongresstad. Projektet går under benämningen Convention Bureau och har en beräknad budget på 9,2 miljoner kronor. En investering som kommer att generera stora summor pengar till länet i form av ökad turism och handel. Allt enligt statistik från liknande lobbyprojekt med stora framgångar i bland annat Göteborg och Visby. <br>&nbsp;? Vi måste bli bätttre på att marknadsföra vår region. Ett Convention Bureau skulle vara en viktig pusselbit i Norrbottens besöksnäring. <br>Ett grundbeslut i ärendet fattas av kommunens plan- och tillväxtutskottet den 18 april. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om