Större explosionsrisk med tomma vagnar
Gasolläckage inträffar från stillastående godsvagnar på bangårdar i Sverige. Oftast är läckagen dock ytterst små. - Vagnarna är oerhört säkra mot yttre skador, men läckage förekommer när vagnarna står stilla, säger Brandingenjör Kjell Collstedt i Storgöteborg.
Rengörs aldrig
Nu visar det sig att gasolvagnarna visserligen var tömda, men inte rengjorda. De rengörs aldrig utan töms bara på vätskan innan de skickas vidare. Det uppger Lars-Erik Andersson, en av de ansvariga för Statoils depåer för gasol i Sverige. Då kan det, enligt räddningsverket finnas kvar så mycket som 500 liter flytande gasol i vagnen. Brandingenjör Kjell Collstedt, som är anställd på räddningstjänsten i Storgöteborg arbetar med just farliga ämnen och miljö, även åt räddningsverket.
- Ju mer gas i vagnen, ju mer kan vagnen kylas av om den utsätts för extrem hetta. Om det är lite gasol i vagnen kyls den inte av lika bra och då kan trycket i vagnen öka avsevärt och när trycket blir för stort sprängs vagnen. Så det är inte ofarligt att det förvaras tömda gasolvagnar som inte är rengjorda på en bangård om det börjar brinna. Problemet är om gasolvagnen har hunnit utsättas för stark hetta innan man kommer på plats för då kan det vara svårt att veta hur stort trycket hunnit bli i vagnen, säger han.
Ingen risk
Han betonar dock att anledningen till att räddningstjänsten i Luleå bedömde att det inte var någon risk med de tömda gasolvagnarna under bangårdsbranden i Luleå, troligtvis bland annat har att göra med just tillräckligt säkerhetsavstånd från branden till vagnarna.
Kjell Collstedt anser att det måste finnas begränsningar för hur länge gasolvagnar får stå på en bangård.
- Om en gasolvagn kommer in på eftermiddagen och står kvar till morgonen därpå innan den töms är en sak, men det är inte okej om vagnarna står där två dygn. Det är för länge. Om en vagn som åker i väg för tömning dessutom genast ersätts av en ny otömd vagn på bangården då blir det ju frågan om en kontinuerlig lagring av gasol på bangården, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!