Landets middagsvärdar har förfinat förmågorna i det sociala livet.
Så förklarar Systembolagets presschef Lennart Agén att allt fler köper alkoholfria festdrycker.
– Man blir bättre och bättre på att vara värd och ser till att det finns något alkoholfritt på bordet. Bara några år tillbaka i tiden ställde man fram en cola eller lite vatten, säger han.
Försäljningen av alkoholfritt i december 2014 var högre än under samma månad året före.
Inför helgerna peakar Systembolaget i sin försäljning.
– Jul och nyår är ju flera dagar precis som påsk, medan midsommarafton är en dag. Men även om dagen före midsommar är dagen med flest kunder i våra butiker, så är det i ett längre perspektiv ännu fler kunder inför jul och nyår. Glögg är det som väldigt många kunder efterfrågar, säger Lennart Agén.
När det gäller glögg har befolkningen gått från vinglögg till starkvinsglögg.
1990 såldes 2 197 000 liter vinglögg under december månad, motsvarande siffra för 2014 är 718 000 liter. En ganska kraftig minskning, alltså.
För starkvinsglögg är trenden den motsatta. I december 1990 såldes 683 000 liter starkvinsglögg, att jämföra med 1 019 000 liter i december 2014.
Systembolagets försäljning av alkoholfri glögg har minskat under samma period. Det som ökar i det alkoholfria utbudet är öl, vin och cider.
Hur hanterar ni det dubbla i att ni har monopol och ska sälja men samtidigt bidra till sansat drickande?
– Vi har inte öppet på kvällar och liknande och vi säljer ju bara till kunder över 20 år. Det är inte något speciellt kring jul. Detta lever i vår vardag hela tiden. Vi föreslår alkoholfria drycker kring det hela, säger Lennart Agén.