Storheden gynnas av dåligt väder

Regn, kyla och blåst. Då blomstrar handeln på Storheden i Luleå. Varuhusen säljer bättre än på många år.

Luleå2012-07-16 06:00


- Vi har funnits här sedan 2005. Försäljningsmässigt är det här den bästa juli månad sedan dess. En form av rekord, säger Krister Boman som är butikschef och ägare av Cervera ute på Storheden.

Cervera har sålt ungefär 30 procent mer hittills i juli än vad de gjorde under samma period förra året.

- Och då var 2011 ändå ett bra år, säger Krister Boman.

Juli är, näst efter julhandelsmånaderna november och december, den bästa försäljningsmånaden enligt Krister Boman. Och han tror att det kyliga vädret är en av orsakerna till årets ökade handel.

- Jag hoppas inte att det ska bli dåligt väder, men det gör ju inte ont. Det är enklare att åka ut till Storheden när det regnar än att hålla på att leta parkeringsplats inne i centrum, säger han.

Analyserat sommarhandeln
Svensk Handel släpper varje år en sommarrapport där de har gett företaget HUI Research i uppdrag att analysera sommarhandeln. Årets rapport baseras på försäljningsstatistik från 1990 och fram till 2012.

Undersökningen visar att det inte är någon större skillnad i försäljning mellan soliga och regniga somrar. Där-emot sker det en omfördelning mellan olika produkter och produktkategorier.

Är det soligt säljs det så klart mer glass, grillar och badleksaker. Befolkningen tenderar även att äta dyrare mat i solsken.

Är det grått och mulet åker folk gärna ut till ett köpcentrum och köper artiklar för inomhusaktiviteter.

Jula i topp
På lördagen var det en grå himmel ovanför Storheden.

- Perfekt väder för handel, inte regn men ändå inte sol. Jag har pratat med personal i andra butiker här ute och alla säger att det går bra nu. Jag har hört att Jula har varit i topp i Sverige till och med, säger Krister Boman.

Norrbottens-Kuriren har försökt komma i kontakt med någon på Jula som kan bekräfta rekordförsäljning, men utan resultat.

Hans Ek, butikssäljare i Jula:s butik på Storheden, har inte koll på försäljningsstatistiken men har märkt att det går bra.

- Det är i alla fall känslan. Det märks i kassan, på frågorna, på hur mycket varor som kommer in. Det är ett högt tryck helt enkelt, säger han.

...det är soligt:

Pocketböcker, fläktar, trädgårdsprodukter, grillar, klänningar, shorts, solglasögon, färdiga sallader.

...det är regnigt:

Sällskapsspel, tv, gardiner, tapeter, hobbymaterial, jackor, funktionskläder, klockor, tacos.

Källa: Svensk Handel:sSommarrapport 2012

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om