Stora skillnader i kunskaperna

Det råder stora skillnader mellan elevernas kunskaper i Luleås skolor.
Det visar Skolverkets statistik.
Överlag är flickor duktigare än pojkar.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Luleå2012-11-09 06:00

Skolverket släpper nu statistiken för elever som lämnade årskurs nio läsåret 2011/2012. Siffermaterialet visar att Luleå med sina 89,9 procent ligger över riksgenomsnittet, 87,5 procent, när det gäller andelen behöriga elever till gymnasiets nationella program.

Skolchefen Karina Pettersson Hedman är glad över resultatet, samtidigt påpekar hon att ett snitt är ett snitt, det råder stora skillnader mellan skolorna.

- Vissa skolor ligger jättehögt medan andra ligger under. Vi kan inte slå oss för bröstet utan måste analysera resultaten och olikheterna så att vi kan lära oss av varandra. I den nya organisationen där vi samlat årskurs sju till nio rektorerna i ett verksamhetsområde så vet jag att det pågår mycket lärande av varandra för att åstadkomma utveckling på alla skolor.

Bäst och sämst
Bäst resultat har elever på Montessoriskolan där samtliga elever var behöriga till gymnasiets nationella program. På Tunaskolan som hamnade längst ned i tabellen var endast 79,1 procent av elevernas behöriga.

Skillnader
Det råder även skillnader mellan flickors och pojkars kunskaper, flickors genomsnittliga meritvärde är avsevärt högre än pojkarnas, något som även syns tre år bakåt i tiden.

- Vi måste lära oss att i skolan möta båda på ett bra sätt, kanske dagens undervisning passar flickor bättre. Men det är en fråga vi ständigt jobbar med.

Sist men inte minst så var det cirka 65 elever som 2012 gick ut den nioåriga grundskolan utan att bli behöriga till gymnasiet.

Har skolan misslyckats med dessa elever?

- Det kan jag inte säga annat än att vi gjort. Det är en tragedi om man lämnar grundskolan utan att vara behörig för vidare studier eftersom vi vet att det är en förutsättning för arbete. Vi jobbar intensivt för att det ska minska och helst upphöra, det är inga elever vi lämnar vind för våg, säger Karina Petterson Hedman.

Meritvärde och betyg

De elever som gick ut årskurs 9 i våras var den sista elevkullen som fick betyg enligt den gamla betygsskalan - Icke godkänt, Godkänt, Väl godkänt och Mycket väl godkänt.

Meritvärdet beräknas på de 16 bästa ämnesbetygen i elevens slutbetyg. Godkänt ger 10 poäng, Väl godkänt ger 15 och Mycket väl godkänt ger 20 poäng. Maxvärdet är 320 poäng.

De elever som går ut årskurs 9 våren 2013 kommer att vara den första elevkullen som får slutbetyg enligt den nya betygsskalan A-F. A ger 20 poäng, B ger 17,5 poäng, C ger 15 poäng, D ger 12,5 poäng, E ger 10 poäng och F ger 0 poäng.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om