Stora problem med renar

Problemen med järnvägs-renar tilltar.
Under januari ökade antalet incidenter kraftigt.
Banverket inför därför hastighetsbegränsning.
Utbyggnad av renstängsel planeras och radioskrämmorna med P3 har inte skrotats.

LULEÅ2005-02-16 06:30
Inom Banverkets norra banregion har antalet renpåkörningar minskat senaste åren.<br>Ett trendbrott kom i januari.<br>Då rapporterades 118 utryckningar och incidenter till Banverket. Det innebär inte att 118 renar dog på spåret, utan anger antalet gånger som Banverket tvingats vidta åtgärder när renar vistats på spåren mellan Vännäs och Riksgränsen.<br>Mest utsatta sträckor är Kiruna?Gällivare, Bastuträsk?Vännäs och Mellansel?Vännäs.<br>Anledningen till att renarna söker sig till järnvägen är matbrist. Renarna har på grund av bristen på föda redan nu börjat dra sig upp mot fjällen. När snön ligger djup använder renarna sig av vägar, skoterspår och järnvägen som transportleder.<br>Renägaren får ersättning<br>Det går inte att säga hur många renar som under olycksmånaden januari mött döden på spåret. För varje ren betalar Banverket ut 1.880 kronor till renägaren. Men hela kedjan påkörning-utryckning-avskärning av ren-öron-identifiering-administration tar tid och rapporteringen släpar därför efter.<br>Klart är dock att åtskilligt fler incidenter med ren förekommit under januari 2005 än motsvarande tid de senaste åren.<br>I de mest olycksdrabbade områdena införs hastighetsbegränsning för tågtrafiken. Banverket planerar även för mer långsiktiga åtgärder, exempelvis mer renstängsel.<br> ? I dag har vi cirka 40 järnvägsmil med renstängsel, uppger Per-Olof Larsson-Kråik, forsknings- och utvecklingsledare på Banverket, norra banregionen.<br>Stängsel är uppsatta längs bansträckningar där normalt mycket ren vistas. Inom fjällregionen finns inte så mycket stängsel och inte heller söder om Gällivare där problemen nu är stora.<br>Pengarna räcker inte<br> ? Vi bygger nytt och reparerar det vi har, men pengarna räcker inte överallt, förklarar Per-Olof Larsson-Kråik.<br>De smått berömda radioskrämmorna med P3 är under utvärdering ? men inte skrotade, vilket tidigare framkommit i media. Skrämmorna har en detektor som slår på skrämman när ett djur närmar sig platsen.<br>När detektorn upptäcker en rörelse i området börjar en radio spela det som för tillfället sänds på P3. Efter 30 sekunder stängs radion av.<br>Utvädering pågår<br>Skrämmorna sitter på platser där naturliga öppningar finns i stängslen, vid stängselbörjan, slut eller vid plankorsningar.<br> ? Vi utvärderar skrämmorna fortfarande och vill göra det under ett par säsonger. På en plats har vi haft problem med batteriförsörjningen till solcellerna när det är mycket kallt och att snörök och frost täcker detektorerna.<br> ? På fyra av de fem testplatserna har vi fått mindre renpåkörningar. Vid den femte har vi haft batteriproblemen.<br>Totalt kostar varje renpåkörning med död ren 5.800 kronor för Banverket. Förutom ersättning till renägaren tillkommer utgifter för utryckning, fordon och hantering av kadaver.<br>För renägaren kan en påkörning av en ren medföra förlust av ett värdefullt djur, ett avbräck som inte täcks av ersättningen. Dessutom händer det att djuren utsätts för lidanden. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om