Stora interna skillnader

Samtidigt som turismen ökar på flera håll i landet går den i motsatt riktning på andra platser. En orsak är hotell som ombildats till asylboenden.

Ökar. På First camp i Luleå märker receptionisterna Sandra Hedlund och Sanna Makslahti av turistökningen.

Ökar. På First camp i Luleå märker receptionisterna Sandra Hedlund och Sanna Makslahti av turistökningen.

Foto: Karin Bergdahl

LULEÅ2015-06-29 07:00

Nya siffror från Tillväxtverket visar att turismen i Sverige omsatte totalt 268 miljoner kronor i fjol vilket är en ökning med 5,2 procent sedan 2013. Ännu har inte de regionala siffrorna kommit men enligt Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland, har Norrbotten haft tillväxt under alla år.

– Det skulle förvåna mig om vi inte hade det nu också.

Det som är statistiskt säkerställt sedan tidigare är att antalet gästnätter i kommersiella boenden vintertid ökar starkt, samtidigt finns det stora skillnader inom regionen.

– Till exempelvis i Övertorneå har ägarna till hotellet valt att använda boendet för flyktingar och asylsökande. Då försvinner de bäddarna för den turistiska verksamheten. Det slår väldigt hårt mot en sådan liten ort.

I Luleå är det tvärtom, det nya hotellet Clarion bidrar till att antalet gästnätter i stället ökar starkt.

Mellan 2000–2010 ökade den ekonomiska omsättningen i länet med 75 procent. Målet nu är att fram till 2020 fördubbla omsättningen. Annika Fredriksson tror att det finns en god potential att göra det. Till exempel med hjälp av onsdagens beslut om att tillväxtverket investerar via den regionala strukturfonden tillsammans med landstinget, länsstyrelsen och alla kommuner.

– De syftar ju till att stimulera den tillväxt som har stor potential inom näringen, att se till att vi når målet om fördubblad omsättning. Det är ett offensivt mål, besöksnäringen är en extremt sysselsättningsskapande näring. Det finns en jättestor internationell efterfrågan på vår destination, det handlar om att tillvara de här resurserna.

Turismen, menar hon, är en av de viktigaste näringarna inom regionen för en långsiktigt hållbar utveckling tillsammans med de andra stora näringarna. Det är också den största arbetsgivaren för unga och kvinnor.

– Det är en tjänsteindustri som också är jätteviktigt för nyanlända, ofta är den här näringen deras första jobb och en introduktion in i samhället. I ett samhällsutvecklingsperspektiv är den extremt viktigt.

Därtill innebär fler besökare att de växer fram fler restauranger, kaféer och andra inrättningar som även lokalbefolkningen kan ta del av.

– Det som är så bra med den här industrin är att den aldrig kan flytta. Det är inte som en etablering med komponenter till en bilindustrin där det bara behövs ett styrelsebeslut för att flytta verksamheten till ett låglöneland i stället.

Turismen i Sverige

Turismen i Sverige omsatte totalt 268 miljarder kronor i fjol, en ökning med 5,2 procent sedan 2013 och 79 procent sedan 2000.

Den del som utländska besökare stod för omsatte 96 miljarder kronor, plus 12,4 procent sedan 2013 och 137,5 procent sedan 2000.

Turismen sysselsatte i snitt 159 200 personer, plus 4,9 procent.

Turism utgör 2,8 procent av Sveriges totala BNP.

Källa: Tillväxtverket

Swedish Lapland

Organisation för besöksnäringen i Sveriges nordligaste destination Swedish Lapland.

Målet om en fördubbling av omsättningen fram till år 2020, handlar om att öka från 2010 års nivå på 4,1 miljarder kronor till 8,2 miljarder kronor.

Swedish Lapland representerar Sveriges del av Arktis, och har där en världsunik position genom sin subarktiska natur- och kultur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om