Under våren har Arbetsmiljöverket granskat lärarnas arbetsmiljö på en tredjedel av Luleås grundskolor.
Resultatet är inte muntert men däremot snarlikt på de 14 skolor som inspekterats.
– Det har varit ganska samstämt, lärare upplever frustration och otillräcklighet. De anser att de inte räcker till hur de än gör, säger Åsa Sjöström Ross, inspektör på Arbetsmiljöverket.
På flera av skolorna uppger lärare att elever i behov av särskilt stöd inte får den hjälp som de behöver vilket innebär att eleverna blir okoncentrerade, oroliga och ibland utåtagerande.
Lärarens stresspåslag är ett faktum.
– Jag tycker att det mest allvarliga är lärarens arbetssituation i klassrummet, att eleverna inte får det här stödet som lärarna beskriver att de behöver. De drabbar både lärarna själva och barnen. I vissa fall är lärare helt ensamma i klassrummet med förhållandevis stora klasser vilket är en tuff arbetssituation.
Enligt Åsa Sjöström Ross innebär den tuffa arbetssituationen frustration och stress för lärare vilket ökar risken för att de ska drabbas av stressrelaterad ohälsa så som utmattningsdepression, högt blodtryck, magbesvär och sömnproblem.
Svårigheten med att få vikarier vid ordinarie personals frånvaro ökar stressen än mer.
Lärare vittnar om hur de får täcka upp för varandra när kollegor är borta och det förekommer att fritidspedagoger får utföra lärarnas jobb eller att lärare går till jobbet trots att de är sjuka och borde stanna hemma.
– Vikariebristen är också ett stort problem och ökar belastningen ytterligare. Detta problem har kommit upp på så gott som alla skolor.
Är bristerna inom skolan allvarliga?
– Det är svårt att säga allvarlighetsgrad, men vi ser att det finns arbetsmiljöproblem. Det är lätt att ordna akustik och buller, men sådant ökar också stressen ytterligare. Det är inte lätt att vara lärare, det är ett tufft jobb men det är heller inte lätt att vara barn i skolan. Om man har olika former av problem och inte får det stöd och den hjälp man behöver så kan skolan bli jättejobbig.
Arbetsmiljöverkets tillsyn av skolan är en nationell tillsyn.
– Vi gör den här inspektionen för att det är känt att det finns en del problem inom skolan.
Vid inspektionsbesöken på varje skola har Arbetsmiljöverket samtalat med en grupp lärare, cirka fyra till sex stycken, som företrätt sina kollegor.
Skolorna måste nu vidta åtgärder och redovisa hur problemen ska lösas.