Stora brister i studiehandledning

Det brister även i studiehandledningen till elever med utländsk bakgrund.– Den är erbarmligt dåligt, säger Lisbeth Åström.Varför får de inte det då?

Luleå2014-03-01 07:00

Under de senaste sju åren har Välkomsten, skola för nyanlända, haft närmare 650 barn och elever inskrivna. Det är när eleverna lämnar Välkomsten och börjar i ordinarie grundskolan som det brister i studiehandledningen enligt rektorn för Välkomsten, Lisbeth Åström.

– Det gäller för de allra flesta som lämnat Välkomsten.

Att det brister i studiehandledningen är också en bidragande orsak till att många elever med utländsk bakgrund har sämre studieresultat än elever med svensk bakgrund. Enligt skollagen är det rektorn på varje skola som ansvarar för att eleverna når kunskapsmålen, om så inte sker och det beror på bristande kunskaper i svenska till exempel har eleven rätt till studiehandledning.

– Det frågan ska du egentligen ställa till rektorerna på varje enskild skola, men en del av förklaringen enligt mig är att frågan med studiehandledning är förbisedd i vår kommun på alla nivåer. Samtidigt vet jag vet att det är en fråga som äntligen kommer att prioriteras från ledningen.

Barn- och utbildningsförvaltningens verksamhetscontroller Magnus Åkerlund säger att bristen på studiehandledning beror på tillgången till kompetens och resurser.

– Men man kan inte försvara det med pengarna, men det är en av orsakerna, säger han.

Kompetensen i sin tur finns, men tillgången till den är inte god.

– Forskning visar att om en elev ska kunna utveckla kunskaperna i ett ämne måste den få undervisning på sitt första språk. Studiehandledaren måste kunna både pedagogiken, ämnet och språket. Vi har ett jättejobb att göra och måste flytta fokus från enbart modersmålsundervisning till att eleverna också får studiehandledning, det är en av de viktigaste faktorerna för att elever ska lyckas när de är nyanlända.

Fakta slutbetyg årskurs 9

Läsåret 2012/2013

Andel elever med svensk bakgrund som nått målen i alla ämnen: 84 procent.

Genomsnittligt meritvärde: 216,4

Andel elever med utländsk bakgrund, födda utomlands, som uppnått målen i alla ämnen: 48 procent

Genomsnittligt meritvärde: 171,9

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om