2023 öppnade finska Motonet sitt första varuhus i Sverige och i Sundsvall. Motonet har cirka 40 varuhus i Finland men har nu inlett en stor etableringsoffensiv i Sverige där planen är att öppna nya i rask takt framöver.
Motonet brukar beskrivas som en kombination av Biltema, Jula, Mekonomen och XXL. Utöver försäljning av produkter inom exempelvis bilar, hem, friluftsliv, jakt och trädgård har Motonet även en del servicetjänster. I Umeåsatsningen kommer det finnas verkstadstjänster, däckservice och snabbservicestation i nära anslutning till varuhuset.
Med Umeå på gång sneglar Motonet ännu längre norrut. Den finska kedjan finns i både Torneå och Rovaniemi och närheten till Finland kan vara ett plus i Luleås fall.
– Luleå är en välmående stad med ett stort bilintresse, närhet till natur samt friluftsliv och en stark gör-det-själv-attityd vilket passar vårt sortiment och kundbas. Vi får ofta frågor från befintliga kunder i regionen om vi ska etablera oss i Luleå vilket indikerar på att den geografiska närheten till Finland redan gett oss en bra varumärkeskännedom vilket skulle underlätta etableringen på kort- och långsikt, säger Johan Ljung.
– Vi vet att intresset finns både från de frågorna som vi fått, och även att vi vet att det är en del Luleåbor som redan är medlemmar i vår finska medlemsklubb – så vi vet att det finns några från Luleå som skulle önska ett varuhus närmre än på andra sidan sjön.
Från det att Motonet hittar en placering och skriver avtal tar det enligt Johan Ljung mellan 12 och 24 månader innan dörrarna öppnas för kunderna. Men det är just detta med att hitta en placering.
– Luleå är en högt prioriterad destination för oss i vår strategi men eftersom vi varken själva har hittat eller för den delen har blivit erbjudna en lokal som matchar våra önskemål ligger ingenting konkret i pipelinen just nu. Jag skulle gärna ta emot nycklarna till 4 000 kvadratmeter på Storheden, men mig veterligen så är det ingen öppning för oss där just nu, säger Johan Ljung.