Stor underhållsdepå för tågtrafik till Luleå

En ny anläggning planeras i Luleå för underhåll av lok och vagnar för järnvägstrafiken i norra Sverige. Men vilka kunderna ska bli är oklart.

Luleå2014-09-18 06:00

Bakom planerna står Train alliance och bolagets vd Otto Persson säger att bolaget är ensamma om att erbjuda lösningar för underhåll inom både gods- och persontrafik.

Bolaget vill etablera sig i norra Sverige och har valt Luleå som ort av logistiska skäl – bolaget vill erbjuda kunderna "minimalt med tomkörningar" för att inte järnvägarna ska belastas med tåg på väg till och från verkstäder.

– Och då ligger Luleå väldigt bra till. Vi satsar på både godstrafik och persontrafik, säger Otto Persson.

Otto Persson spår att tågtrafiken kommer att öka i norra Sverige, särskilt då i Norrbotten som har en god utveckling. Han menar att kapaciteten för underhåll är otillräcklig redan i dag. Lok och vagnar får köras långa sträckor för att servas och repareras på ett redan överbelastat järnvägsnät.

Men enligt Olle Tiderman på Norrtåg var detta mer sant för ett år sedan.

– Jag ser inte någon större brist i dag. Förut fanns inget i norra Sverige och för ett år sedan fanns fundamentala brister, vi hade 500 stilleståndsdagar bara för att det saknades kapacitet att svarva hjul här uppe. Men den bristen är tillgodosedd i dag, säger han.

Tiderman pekar på att i dag svarvas vagnshjulen på verkstaden i Notviken (Euromaint) vilket

– Men persontrafiken är ju liten här i jämförelse med godstrafiken. Och en ny anläggning ger ökad konkurrens och det kan ju vara bra. Men det är främst en fråga för operatörerna, inte för oss. De väljer ju själva var de vill göra sin service, säger han.

Norrtågs operatör är Botnia tåg. Bolagets vd Björn Nilsson tycker tvärtom att servicen främst är en fråga för Norrtåg.

– Vi har avtal till 2016 och därefter kan det ju vara en annan operatör som trafikerar för dem. Och jag tycker att Luleå är ett bra ställe att lägga en sådan anläggning på. Det är lite struligt i dag då vi servar både i Notviken och på bangården i Luleå. Det finns ju även en verkstad i Umeå, säger han.

Lite spritt med andra ord. Och affärsidén bakom Train alliance är just att bygga upp fungerande underhållsanläggningar där tågoperatörer och deras servicebolag erbjuds effektiva och kostnadsnåla lösningar, nära och på ett och samma ställe. Bolaget berömmer sig med att detta sker i samverkan med operatörerna och hyresgästerna.

Upplägget gör det troligt att om den nya depån i Luleå blir verklighet så läggs Notviksverkstaden ned och verksamheten, och Euromaint, flyttar till Svartön.

Kuriren har sökt de två stora godsoperatörerna Green Cargo och LKAB för att få veta om de planerar samarbete med den nya underhållsdepån men utan att få några svar.

Train alliance AB

Train alliance Sweden AB är ett fastighetsbolag med säte i Malmö som har både svenska och utländska ägare. Bland dem finns tyska järnvägskoncernen Wiebe/ITG.

Bolaget bygger anläggningar för underhåll och service inom tågtrafik och söker sedan operatörer som hyresgäst och samarbetspartner.

I Landskrona äger bolaget en verkstad där Euromaint är hyresgäst.

I Eskilstuna äger bolaget en verkstad där Green Cargo är hyresgäst.

Utöver Luleå har bolaget planer på att etablera anläggningar i Märsta, Hallsberg, Göteborg och Hässleholm.

Bolaget har i juni beslutat att bygga en tågdepå i Nynäshamn vilket beräknas skapa 200 jobb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!