Brister i lackarbete och rostskydd samt fakturering för arbete som inte har utförts, är några av bristerna som uppmärksammats under de pågående kontrollerna. Arbetet ska ge en bild av de skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Sedan maj 2014 har försäkringsbranschen utfört och analyserat 700 stickprover från sammanlagt 76 verkstäder. Drygt 53 procent av bilreparationerna får anmärkningar.
Enligt Trafikförsäkringsföreningen, som samordnar kontrollerna, är underlaget just nu för litet för att dra säkra slutsatser men visar tydligt att många verkstäder måste förbättra kvalitéten på sitt arbete.
Drygt en handfull verkstäder har kontrollerats i Norrland än så länge, och då räknar man från Gävle. Samtliga sju har brister, de två verkstäder som kontrollerats i Luleå placerar sig bland de fyra sämsta av de hitintills 76 kontrollerade verkstäderna. På grund av att alla kontroller inte har gjorts än väljer Trafikförsäkringsföreningen att inte uppge vilka verkstäder som det handlar om i Luleå.
Även inom branchen är man positiv till kontrollerna. På Wibergs bilel och diesel i Luleå reagerar man på att så många brister har upptäckts i landet.
– Det låter fruktansvärt, det är klart det är alarmerande, säger Sven-Erik Öquist, verkstadsägare.
Sven-Erik Öquist tycker att det är positivt med den här typen av kontroller, eftersom det gynnar de seriösa och gallrar bort de oseriösa menar han. Hos honom finns det speciella rutiner man följer efter att en bil har reparerats.
– Vi gör alltid en slutavstämning för att se till att allt fungerar. Bilen blir också alltid provkörd innan den lämnas till kunden, säger Sven-Erik Öquist.
Länsförsäkringar är ett av sex försäkringsbolag som medverkar i undersökningen. På Länsförsäkringar i Norrbotten tycker man att 53 procent är mycket.
– Jag tycker att det är tragiskt, för branschen och för oss, säger Ulrica Boman, skadechef, LF Norrbotten.
Kontrollerna som startade i maj 2014 ska pågå i tre år. Det är först då man kan säkerställa andelen verkstäder som missköter sig. Ulrica Boman tror inte att man kommer att vidta några större åtgärder efter att alla kontroller är färdiga.
– Vi har bra samarbete och bra kontakt med verkstäderna. Men det är klart, om det är en verkstad som får större anmärkningar så tar vi tillbaka pengarna och vill inte ha avtal med dem längre, säger hon.
Och verkstadsägaren Sven-Erik Öquist tror att seriositet är viktigt.
– Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder, säger han.