Stor konst av små detaljer
En enda tavla kan ta upp till två år att göra, ett ansikte närmare åtta timmar. Men det gör ingenting, menar Nazila Dahr Ghahreman, hon tröttnar ändå inte. De klara färgerna piggar upp, likaså att se hur vackert det blir. - Mina tavlor är som barn för mig.
SKOLARBETE. Båda tavlorna är skoluppgifter. Till den högra har ett motiv sökts fram med hjälp av förstoringsglas. "Det är hämtat från ett magasin, från början var det en centimeter stort", förklarar hon.
Foto: Håkan Gidlöw
Miniatyrteknik passar mig, jag tycker om att sitta tyst och stilla och måla. Nazila Dahr Ghahreman ger också intrycket av att vara en tyst och stillsam person. Kanske hon lever upp via sin konst, motiven är hämtade från berättelser ur koranen men det finns även inslag av persisk poesi, på vissa både i form av skrift och bild. - Detaljerna växer fram under arbetets gång. En del motiv är också tagna fritt ur fantasin, förklarar hon. Själva bilden skissar hon fram på fri hand på vanligt papper, ett arbete som tar cirka två dagar. Därefter för hon över den till kartong och lägger på färgerna. Penslarna hon jobbar med tillhör de minsta storlekarna. I Iran är miniatyrmålningar en 500 år gammal tradition. Vad Nazila Dahr Ghahreman känner till sysslade ingen i hennes släkt med tekniken, hennes pappa däremot textade vackert med en speciell penna som finns i Iran. Känd i Iran
Nazila Dahr Ghahreman flyttade till
Luleå för 3,5 år sedan. För Kuriren berättar hon att i Iran var hon känd, hon gick en fyraårig universitetsutbildning i miniatyrteknik, men hon undervisade också. Totalt hade hon ett 30-tal utställningar. - Utomlands har jag haft sex utställningar, en i Luleå, säger hon. Utöver det har hon också haft några mindre på Björkskatans bibliotek. På frågan om hon säljer många av sina tavlor svarar hon att hon helst inte säljer dem alls, tavlorna är hennes barn. - Jag har bara sålt någon gång, en av dem till Ryssland. Jag vill inte sälja dem, det är svårt. Att ställa ut däremot tycker hon om. Hon berättar också att många tror att miniatyrteknik är svårt att lära, själv menar hon att det handlar om att älska miniatyrteknik, därifrån går det sedan att utvecklas. - Första tiden i Sverige då jag läste svenska hade jag inte tid att måla, det gjorde mig arg och ledsen. Nu har jag ett nytt liv i en ny värld och jag är glad att jag går här på skolan. Inget att tillföra
Nazila Dahr Ghahremans miniatyrmålningar är akvareller, men hon har även provat på andra tekniker då det ingår i utbildningen. Hon visar upp några tavlor där hon använt sig av miniatyrtekniken men med akrylfärg och på oljeduk. - Jag tycker mest om att måla med gouache, man kan inte måla exakt med akrylfärg på oljeduk. Man måste även använda staffli vilket gör det svårt med prickar till exempel. Totalt har Nazila Dahr Ghahreman gjort 40 tavlor, då hon helst inte säljer några ser det enligt maken ut som ett galleri hemma hos dem. Dock berömmer han henne mycket och menar att han
respekterar hennes konstnärskap. Nazila Dahr Ghahremans lärare på konstlinjen, Bertil Sundstedt, säger att hon är mycket skicklig. Teknikmässigt har skolan ingenting att tillföra. - Det vi kan göra är att peka på möjliga vägar till att hitta den tradition vi lever i. Hon får också pröva nya tekniker, men bildvärlden har hon med sig, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!