Videon är inte längre tillgänglig
Det finns sex psykologer inom elevhälsan på grundskolan. Förra läsåret togs beslutet att den sjätte tjänsten ska upphandlas men det har ännu inte skett.
När nu ytterligare två försvinner av olika skäl slår skolpsykologerna larm.
Peter Wrede, facklig företrädare för Psykologförbundet i Luleå, kräver i ett brev skyndsam aktion från arbetsgivaren.
- Ledningen måste agera mycket snabbt, vi är mycket begränsade redan i dag, säger han.
Psykologförbundet förordar en bemanning med 500 elever på varje skolpsykolog. I dag finns det alltså fem för 6.650 elever (7.400 inklusive friskolorna) och snart kan de vara tre.
- Det är för långt ifrån, om vi åtminstone kunde klara 1.000 elever per psykolog. Köerna riskerar att bli ännu längre, vi har redan i dag extremt långa köer i Luleå. En elev på grundskolan får vänta i ett år, det är helt absurt. Det gäller ju barn i behov av stöd och ett år är en lång tid i ett barns utveckling, säger Peter Wrede.
Han är själv psykolog på gymnasieskolan, den enda för 2.600 elever.
Bertil Lundgren är chef för elevhälsan men lämnar inom kort sin anställning för annat arbete. Hans ersättare är skolpsykolog medan en annan blir pappaledig till 2013, där finns orsaken till vakanserna.
Men Lundgren anser inte at verksamheten är i kris.
- Nej, men en temporär nedgång kan det säkert bli. Långa köer har vi redan, behoven är större än resurserna och det är väldigt väl känt på alla nivåer inom skolförvaltningen, säger han.
Brist på resurser
Bertil Lundgren menar att elevhälsans brist på resurser "är en ständig punkt på dagordningen" men att man nu i alla fall är i färd med att upphandla en tjänst.
- De övriga två får ersättas av vikarier, säger han.
Barn- och utbildningsnämndens ordförande Ingrid Norberg berättar att hon är medveten om problemen.
- Och vi har redan gett förvaltningen i uppdrag att lösa detta, säger hon.
Norberg är medveten om att det inte är lätt att rekrytera skolpsykologer men säger:
- Vi måste åtgärda det, det är en akut rekrytering.
Den långa kön vill hon bearbeta med inköpta resurser.
- Det är därför vi vill upphandla. Då kan vi ta in fler än en skolpsykolog under en kortare period när vi får en anhopning i kön, säger Ingrid Norberg.