Stor brist på lastbilsförare

Branschen skriker efter lastbilsförare. Och projektledaren Dick Sundberg tror att åkerierna kommer få fortsätta skrika länge än.

Förarbristen har pågått länge, och utbildningsplatserna har inte räckt till för att täcka branschens behov. Men bristen på lastbilsförare har aldrig varit värre än vad den är nu, säger Dick Sundgren.

Förarbristen har pågått länge, och utbildningsplatserna har inte räckt till för att täcka branschens behov. Men bristen på lastbilsförare har aldrig varit värre än vad den är nu, säger Dick Sundgren.

Foto: Marcus Nigeus

Luleå2018-12-10 08:21

– Det är högkonjunktur, e-handeln har ökat och det byggs mycket. Och här i Norrbotten är det bra tryck, med till exempel Kaunis Iron och hela gruvindustrin. Och det trycket kommer inte att minska. Det är större brist nu än någonsin, säger Dick Sundberg som är regional projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA.

Varje år genomför TYA en undersökning med tusentals åkerier över hela landet för att få en bild av rekryteringsbehovet. Och årets undersökning visar på de mest alarmerande siffrorna hittills. TYA räknar med att branschen kommer behöva rekrytera 7000 förare under nästa år. Och mer än 50 000 nya förare de kommande tio åren.

– Och våra uppskattningar har tidigare faktiskt visat sig vara ganska lågt räknade, säger Dick Sundberg.

Intresset för att utbilda sig till lastbilsförare finns. Det är ungefär två sökande till varje utbildningsplats. Men antalet platser räcker inte för att täcka branschens behov. Dick Sundberg säger att i princip alla elever som går ut utbildningen får jobb direkt.

– Politiker säger att det är en dyr utbildning, men vi tycker ju att det är en billig utbildning. Eftersom eleven kommer direkt ut i arbetslivet betalas det snabbt tillbaka i skatteintäkter. Och dessutom stannar ofta eleven kvar i kommunen till skillnad från många andra utbildningar där de söker sig till större orter, säger han.

Och konsekvenserna av personalbristen börjar synas. I den intensiva sommarperioden i år fick många åkerier tacka nej till uppdrag och låta vissa lastbilar stå utan förare.

– Förut kunde åkerier ringa runt till varandra och fråga om de kände till någon som kunde komma in och köra. Men det går inte längre, för det finns inga förare. Det märks inom industrin, virke kommer inte från skogen in till sågen till exempel. Men det har nog inte börjat märkas för privatpersoner än. Än så länge behöver man behöver inte vänta extra länge när man köpt nånting på nätet, men det kommer, säger Dick Sundberg.

Han tror att många underskattar betydelsen av både lastbilsförare och transportsektorn i stort. Det är fler branscher som står inför problem om transportbranschen inte håller jämna steg med det behov som finns.

– Det är bara att tänka vad som händer om inga lastbilar rullar på en hel söndag. Det skulle inte finnas någon mjölk eller mackor i affären på måndagen. Efter ett par dagar till finns de varor med lite längre hållbarhetsdatum inte kvar längre, och i slutet av veckan är det helt tomt.

Fakta:

I region Övre norra, som innefattar Norrbotten och Västerbotten, kommer 51 procent av företagen behöva anställa personal de kommande sex månaderna.

Det senaste året har 530 personer rekryterats i region Övre norra. 32 av dem var kvinnor.

Källa: TYAs Trendindikator

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om