Stopp för kustbussarna

På torsdag stoppas busstrafiken mellan Haparanda och Sundsvall.  Norrlandstrafiken dras in i busskonflikten genom strejk i Västerbotten och lockout i Norrbotten och Västernorrland.

STOPP. Strandade förhandlingar mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna drabbar nu busstrafiken efter Norrlandskusten på grund av lockout av förarna i Västerbotten.

STOPP. Strandade förhandlingar mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna drabbar nu busstrafiken efter Norrlandskusten på grund av lockout av förarna i Västerbotten.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-07-09 06:00
Förhandlingarna mellan fackförbundet Kommunal och Bussarbetsgivarna strandade under natten till tisdagen. Det innebär att den tidigare varslade strejken träder i kraft. Det sker vid midnatt natten mot torsdag. Då stoppas busstrafiken i Stockholms innerstad (Busslink AB) och i Västerbottens län. I Västerbotten berörs all trafik som utförs av Swebus AB och Veolia transport Sverige AB av den varslade strejken. Bussarbetsgivarna BUA, har i sin tur varslat bussförare i Norrbotten och Västernorrland om lockout. Det innebär att busstrafiken på sträckan mellan Haparanda och Sundsvall ställs in från och med torsdag. Det gäller linje 20/98 (Haparanda-Luleå-Umeå) och linje 100 (Haparanda-Luleå-Umeå-Sundsvall). Linjerna har cirka en miljon resenärer under ett år. Avbräck i trafiken
- Det innebär ett stort avbräck i trafiken. Trafiken längs E 4 är viktig som länk för den övriga trafiken i Norrbotten, säger Lars Nilsson, tillförordnad VD för länstrafiken i Norrbotten.Däremot går trafiken som vanligt på länstrafikens kortare linjer längs E 4. Det gäller linje 11 och 12 (Haparanda-Kalix-Luleå) och linje 14 (Luleå-Piteå). Däremot drabbas också linje 26 (Arjeplog-Arvidsjaur-Skellefteå) av konflikten, en del avgångar är inställda. Får kunderna tillbaka pengarna för biljetter?
- Det får man inte, det är en force majeure-situation. Dessutom är våra bussbiljetter inte bundna till en viss dag, säger Lars Nilsson. Båda parter räknar med att konflikten kommer att utlösas på torsdag. Parterna står långt ifrån varandra uppger man. Kan pågå länge
- Konflikten kan pågå länge, det finns risk för det, säger ombudsman Barbro Öberg på Kommunal.Kommunal kräver ett avtal som ger medlemmarna på de privata bussföretagen samma arbetsvillkor som de som jobbar i kommunala bussföretag. Kommunal kräver en kortning av den så kallade ramtiden, från högst 13,5 timmar om dagen till högst 13 timmar om dagen. Kommunal vill ha ett avtal på 22 månader med 1.600 kronor mer i lönehöjning samt kräver att dygnsvilan ska vara elva timmar. - Från arbetsgivarhåll har vi ställt oss positiva till medlarnas bud. Jag trodde att det skulle löst sig under gårdagen, säger Lars-Erik Granberg, affärsområdeschef på Veolia transport. - Risken är överhängande för att konflikten utlöses, tillägger Lars-Erik Granberg.Arbete i blockad
Arbetsgivarens lockout berör 16 busschaufförer i Luleå och ett 20-tal busschaufförer i Haparanda, där en del av chaufförerna är medlemmar av Transport. Kommunal har därför försatt arbetsuppgifterna i blockad uppger Barbro Öberg. - Det är vårt avtal, det är vi som startat strejken, säger hon. Den 15 juni trappas strejken upp, då tas förarna vid fyra bussföretag i Skåne ut i strejk. Fredag den 18 juli klockan 00.00 träder ett nytt strejkvarsel i kraft, som omfattar flygbussarna till och från flygplatserna i Stockholm, Göteborg och Malmö (undantaget trafiken till och från Skavsta flygplats), Swebus Express AB och Säfflebussarna AB.Flygbussarna till och från Luleå flygplats berörs inte av Kommunals strejkvarsel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!