Lyckligtvis handlande det den här gången inte om någon akut sjuktransport. Men det hade kunnat göra det.
Magnus Ek, ambulansförare i Överkalix, hade hört talas om olyckan på radion och kontrollerade med SOS alarm ifall vägen ändå var framkomlig. Han fick beskedet att en fil gick att köra i. Men när ambulansen nalkades olycksplatsen blev det stopp.
– Vi hade inte fått veta något om olyckan, säger man på SOS alarm.
– I och med att ingen var skadad, visste vi inget. När ambulansföraren kontaktade oss, tog vi i vår tur kontakt med Trafikverket och då fick vi beskedet att det gick att köra i en fil.
Magnus Ek körde en transport, en överflyttning till Kalix sjukhus. Men han funderar över vad som hade hänt om han haft en patient med hjärtinfarkt i ambulansen? Han fick vända och ta vägen över Kypasjärvi och det tog naturligtvis längre tid.
– Dom måste på något sätt se över sina rutiner så de kan ge bättre besked, tycker han.
Olyckan där en dragbil med släp vek sig över vägen och ner i diket, skedde när det dök upp renar på E10 vid Räktforsen söder om Vippabacken på E10. Långtradarchauffören bromsade men fordonet vek sig i halkan. Förarhytten hamnade i diket, medan släpet stod kvar på vägen.
Stoppet blev orsak till kilometerlånga köer och varade cirka fem timmar.
Med hjälp av radion gick polisen ut med information om att trafikanterna borde köra av E10 vid Morjärv, (om man kom söderifrån) och vid Västra Svartbyn (för trafikanter söderifrån).