Totalt har 1260 lärare tillfrågats i Lärarnas Riksförbunds rapport. Främst är det stök och bråk i klassrum och korridorer som upplevs som störande moment. Men även störande föremål som mobiltelefoner anges som orsak. Lärarlaget på Ängskolan i Luleå tycker att bråk och diskussioner som uppkommit på rasten är det som oftast tar tid från lektionerna.
– Det bästa är om vi kan lösa det redan när bråket sätter igång, genom att vara fler vuxna på rasterna, säger Hans Öhman på Ängskolan.
Ett starkt lärarlag som stöttar varandra och möjligheten att kunna sätta in resurser där det behövs tycker de löser mycket.
– Det bästa är att vara två, den ena håller i lektionen och den andra kan fånga upp om de oroligheter som uppstår, säger Eva Olsson, lärare i årskurs fem.
Skollagen säger att varje skola gemensamt ska ta fram ordningsregler med eleverna. 90 procent av de tillfrågade lärarna i grundskolan säger att deras skola har detta, 71 procent anger att reglerna utarbetats tillsammans med eleverna. När eleverna själva får vara med och bestämma regler och straff funkar det bäst tycker Ängskolans lärare.
– De brukar väldigt kreativa lösningar på vilka straff som ska delas ut om de inte är tysta, säger Hans Öhman.
Lärarnas Riksförbund kritiserar nu att varje lärare själv måste hitta ett sätt att skapa arbetsro för sina elever och menar att det är rektorns ansvar att se till att gemensamma ordningsregler finns.
– Jag tror inte det går att ha exakta riktlinjer kring hur man ska göra, vi har ett tänk men sen måste det anpassas efter varje grupp, säger läraren Inga-Lill Granberg.
Heidi Bäckström är relativt ny på skolan och håller med om att varje klass har sin egen dynamik:
– Jag brukar gå nära den elev som är stökig och vända mig direkt till den, det funkar inte att skrika, säger hon.
Ordföranden för Lärarnas riksförbund, Bo Jansson har tillsammans med ordföranden i utbildningsutskottet Tomas Tobé (M) presenterat ett åtgärdsprogram i fem steg. De tycker att mer fokus på ledarskap ska finnas i lärarutbildningarna och att det ska bli tydligare vad läraren får göra för att minska stöket. Ledarskapet spelar stor roll i klassrummet tycker Ängskolans lärare:
– Har man inte ett starkt ledarskap som lärare så klarar man sig inte länge, säger Hans Öhman.