Stjärnornas nya kassako

Världsartister lanserar hörlurar som säljer som smör.- När tolvåringar vill köpa de dyraste kollar jag med föräldrarna, säger Daniel Anttila, butikschef.

SÄLJBOOM. Lurarna är det nya svarta. Åtminstone om man ska tro försäljaren Daniel Anttila. Strategisk marknadsföring med stora hiphopartister som affischnamn har gjort hörlurarna till en livsstilsmarkör.

SÄLJBOOM. Lurarna är det nya svarta. Åtminstone om man ska tro försäljaren Daniel Anttila. Strategisk marknadsföring med stora hiphopartister som affischnamn har gjort hörlurarna till en livsstilsmarkör.

Foto: Linda Wikström

Luleå2012-11-12 06:00

Minns du hur det kändes i maggropen när skolans coolaste gled förbi med bergsprängaren på axeln? Den tiden är förbi men konsumtionssamhällets naturlag består. Statusjakten flyttar ständigt fokus till nya prylar. Just nu är det hörlurarna som signalerar vem du vill vara.

- Det skulle jag absolut påstå. Det är ungefär som när alla skulle ha en Canada goose-jacka. Det ska se rätt ut. De flesta märkena har börjat komma med lurar i alla möjliga färger, säger Daniel Anttila, butikschef på Teknikmagasinet.

Det senaste två åren har försäljningen fördubblats, berättar han, och under det senaste året har utbudet fullkomligt exploderat i omfång. Hörlurarna hårdlanseras av artister som Dr. Dre, 50 Cent och Lady Gaga.

- Alla hiphopare har egna märken, det är de som säljer mest.

De dyraste hörlurarna kostar mellan 2.000 och 3.000 kronor och kunderna finns i alla åldrar.

- Det kommer in tolvåringar och köper. Jag brukar först ringa hem till föräldrarna och kolla om de får lägga så mycket pengar på hörlurar, säger Daniel Anttila.

Utseendet viktigt
Det är inte alltid ljudkvaliteten som avgör om ett par hörlurar blir storsäljare.

- Det ska vara rätt märke, rätt utseende och i tredje hand kommer att det låter bra, säger Daniel Anttila.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om