"Statens största mjölkko"

- Om alla miljarder går tillbaka till bilismen i form av bland annat bättre och säkrare vägar så är det väl okej. Men jag tror knappast det. Det säger åkaren Mats Öhrlund, Öhrlunds åkeri.

Luleå2009-03-11 06:00
Mats Öhrlund driver och äger sedan många år tillbaka Öhrlunds åkeri AB och han drabbas ganska hårt av de höjda skatterna. - Jag har hört någonstans att staten får in 70 miljarder kronor på bilismen, men skickar bara tillbaka 20 miljarder kronor. Staten vill väl ha in större intäkter. Det är väl huvudmålet med den här höjningen. Bilismen är statens största mjölkko, säger Mats Öhrlund och fortsätter:- En höjning vore väl okej om pengarna gick tillbaka i form av säkrare och bättre vägar och miljösatsningar överlag, men det tror jag knappast. Konkurrenssituationen är redan i dag stenhård i branschen med utländska åkerier som kör i Sverige och denna skattehöjning gör det inte lättare, säger Mats Öhrlund. - De tankar upp sina stora tankar innan de kommer till Sverige, de har lägre arbetskostnader och förutom åkare från de nordiska länderna så betalar de i regel inte för diverse trafikförseelser de eventuellt gör sig skyldiga till, säger Mats Öhrlund. Transportgruppens vd, Peter Jeppsson, kommenterar klimatpropositionen i ett pressmeddelande:- Det vi ser är miljöincitament som inriktar fokus på privatbilismen. Det pratas om en miljöpolitik med morot och piska. Transportnäringen börjar bli tämligen hungrig men ack så röd på ryggen.Han tillägger:- En privatbilist som parkerar bilen för att i stället ta cykeln, sparar pengar. Ett transportföretag som låter sina fordon stå förlorar pengar och tillväxten minskar. Däri ligger den stora skillnaden på trafik som måste rulla och trafik som går att ersätta på annat sätt. Det måste politiker se när de lägger fram sina förslag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om