Starka ambassadörer

Bland landets 880 ambassadörer för kvinnors företagande finns 34 norrbottningar. Paula Fahlander, kläd-designer och Annica Kohkoinen, pilatesinstruktör, är två av dem. - Jag tror jättemycket på nätverk, på att dela med sig och få del av varandras kontakter, säger Annica Kohkoinen.

Foto:

LULEÅ2008-03-27 06:00
I går presenterade näringsminister Maud Olofsson (c) namnen på 880 ambassadörer för kvinnors företagande. Ambassadörerna har valts ut bland totalt 1.600 intresserade och ska fungera som förebilder, att inspirera kvinnor till att se företagandet som ett möjligt val. Ett annat skäl till att utse ambassadörerna är att synliggöra kvinnor som driver företag i samhället och att öka kunskaperna om vad företagande innebär. - Jag är imponerad av engagemanget som finns bland våra företagarkvinnor och att så många vill bidra till ett mer företagsamt Sverige. Vi vet att närvaron av förebilder påverkar intresset för att starta företag, därför hoppas jag att ambassadörerna kommer att vara en inspiration för många, säger Maud Olofsson. Nätverken viktigt
Uppdraget går ut på att ta kontakt med kvinnor vid minst fyra tillfällen per år. Som exempel ges att man talar inför skolklasser, på universitet eller i olika nätverk. Och just tron på nätverk var det som fick Annica Kohkoinen, en av de 34 kvinnor från Norrbotten som valts ut som ambassadörer, att anmäla sitt intresse.- Det är jätteviktigt med nätverk. Det hjälper dig att utveckla ditt företag. Tyvärr känner kvinnor allt för ofta att de tvingas prioritera annat än att träffa and-
ra människor, som skulle hjälpa deras verksamheter framåt. Men syns man inte så finns man inte. Man måste finnas med i olika sammanhang, säger Annica
Kohkoinen.Pilatesstudio
2004 blev hon Norrbottens förs-ta pilatesinstruktör och efter några år som instruktör på gym och för universitetsidrotten, tog hon för drygt ett år sedan steget till eget. Hon hoppade av en karriär som ekonom och satsade fullt ut på en egen pilatesstudio i centrala Luleå. Men också här finns nätverks-tanken med.- Ja, vi är sju kvinnor med var sin egen verksamhet inriktad på att förbättra hälsan hos människor. Vi delar med oss av våra kontakter. Vi tvekar inte att lotsa en kund vidare till någon annan av oss, om vi bedömer att det är det bästa för just den här kunden, säger Annica Kohkoinen, som tror att det största hindret på vägen till företagande är brist på mod.- Jag själv är väldigt feg, men när jag stod där i vägskälet att ta steget fullt ut, kände jag att jag hade en för bra affärsidé för att släppa det. Man måste också fråga sig vad man har att förlora? Pengar, så klart och visst måste idén vara realistisk. Men tyvärr väljer många som har en bra idé att inte ens försöka för att de inte vågar, säger Annica Kohkoinen.En av hennes kunder är Göran Littorin, själv verksam inom företagsstöd och rådgivning och han konstaterar att förebilder och ambassadörer är väldigt viktiga för att få fler att våga satsa på eget företagande.- Roligt att man valt just Annica till det här. Själv har jag fått god hjälp av henne att få ordning på min rygg. Jag är övertygad om att hon kan inspirera andra till företagande, berömmer Göran Littorin.En annan av företagarambassadörerna från länet är Paula Fahlander med företaget Re-cover, som också är hennes eget varumärke inom konfektion. Hon leder företaget från ateljén i Alvik, medan tillverkningen är förlagd till Estland.Cowboy-inspirerad
Hennes showroom i Stockholm är uppbyggt efter ett cowboy-tema inspirerat av farfar Jorge som i sin ungdom reste till USA. Till sommaren finns hennes kollektion i en butik i Luleå. Hennes egen resa med företaget har pågått i 14 år och erfarenheterna därifrån håller hon på att sammanställa i en bok. Hon är glad över näringsministerns initiativ att vaska fram ambassadörer för företagandet.- Jag tycker att det är roligt att föreläsa om företagande och tror att det är viktigt att få inspiration från andra. Det jag i första hand kommer att prata om är också budskapet i min bok - att våga tro på din idé. Belöningen är bland annat att man får hålla på med det som man verkligen tycker är roligt, säger Paula Fahlander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om