Stängt för svarttaxi

Stäng av vissa gator i centrum under helgkvällar och nätter för att stoppa svarttaxiverksamheten.
Det föreslår Göran Johansson, taxiägare inom Luleå Taxi.
Modellen fodrar dock övervakning av polisen, framhåller Hans Weinehall, Svenska Taxiförbundet.

LULEÅ2004-03-20 06:30
Kuriren skrev tidigare i veckan om den svarttaxiverksamhet som är igång i Luleå. Enligt Luleå Taxi, som bevakat de olagliga taxibilarna under två månader, plockar dessa upp kunder utanför krogar och pubar i Luleå. Luleå Taxi pekar ut fyra bilar som regelbundet tar krogkörningar under helgerna utan att ha tillstånd för taxiverksamhet. Misstanken är ju också stark att körningarna inte tas upp som inkomst i deklarationen.<br>Göran Johansson har tillsammans med kamrater inom taxi funderat på vad som skulle kunna göras. I diskussionerna har en idé utkristalliserat sig: Avstängning av vissa gator under helgkvällar och nätter.<br> ? På de gatorna skulle bara boende och taxi få köra. Det fungerar i andra städer, säger Göran Johansson. På så sätt skulle man få bort svarttaxiverksamheten.<br>Drastiskt?<br> ? Nej, det är ju till för att skydda medborgarna.<br>Enkel metod<br>I Luleå skulle man kunna utöka det förbud mot trafik på helgkvällar och nätter som finns på Storgatan vid Stadshotellet till att även omfatta andra gator i centrum där nöjesetablissemangen finns.<br> ? Som vi ser det vore det här klart enklast. Svarttaxi kunde motas bort på direkten, tror Göran Johansson. När polisen såg obehöriga bilar kunde de gå in och utfärda böter med en gång.<br>Nöjesområdet i Luleå omfattar mest den västra delen av centrumhalvön, från Rådstugatan till Smedjegatan. Enligt Göran Johanssons resonemang vore ett åtgärdsprogram med avstängning mest angeläget där.<br> ? Jag inbillar mig att både polis och kommun är intresserade. Man vill väl ha ett hyggligt och bra Luleå.<br>I Umeå har vissa åtgärder med avstängning av gator genomförts.<br> ? Men huvudskälet har inte varit att få bort svarttaxi, utan att stoppa raggartrafik och låta bussar och taxi få utrymme, säger Mikael Thyni, platschef på Umeå Taxi.<br>Han upplever inte problemen med svarttaxi så stora i Umeå.<br> ? Här finns knappast någon organiserad verksamhet, utan det är några som vill göra sig en hacka på helgerna.<br>Gott resultat i landet<br>Hans Weinehall är regionansvarig för de fyra nordligaste länen inom Svenska Taxiförbundet.<br> ? Vi gjorde en inventering 2001 och konstaterade då att det i landet fanns 1.000 svarttaxibilar. Naturligtvis finns merparten i storstadsregionerna, men även i de större Norrlandsstäderna, Luleå, Sundsvall, Skellefteå, Östersund och Örnsköldsvik samt i mindre omfattning i Umeå, säger Weinehall.<br>Avstängning av gator har genomförts på andra håll i landet med gott resultat.<br> ? Men parallellt med detta måste polisen agera och göra vad de ska i fråga om brott mot trafiklagstiftningen. Och att de bötfäller de som bryter mot bestämmelserna. Även åklagarna måste vara med på tåget, så att säga. Ska man göra något i Luleå är det viktigt med gemensamma tag.<br>Rune Karlberg, trafikingenjör på Luleå kommun, har en positiv grundsyn på mer avstängning av gator för andra än taxi och boende i centrum.<br> ? Men egentligen är detta en polisiär fråga eftersom polisen ska kunna övervaka. Och om polisen skulle vilja ha en utökning av det förbud som finns vid Stadshotellet vet jag inte om politikerna skulle gå emot. Men spontant tycker jag inte att det vore någon nackdel i det fall det kunde sättas kraft bakom mer avstängning. Det vill säga att det inte bara var vägmärken som sattes upp.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!