Stålvajer brast - trots körförbud

Plötsligt brister lyftvajern på en hamnkran i Luleå och rasar ned på kaj och maskinhytt. Lyckligtvis skadas ingen.
Först då uppdagas att kranen fick körförbud redan i höstas.

Foto:

Luleå2011-06-18 06:00

När den flera ton tunga vajern brast föll den i två delar 40 meter ned på kajen och på taket till kranens maskinrum. Som tur är träffas ingen människa av den tunga lyftvajern.

- Men det är ett allvarligt tillbud, medger Märta Ringbjer, t f hamnchef i Luleå.

Det allvarligaste är dock att hamnkranen fick körbud efter en inspektion ett drygt halvår tidigare. Orsaken var dåliga vajrar!

- Ja, det är en allvarlig brist. Och det har vi nu förstått och agerat efter, säger Ringbjer.

Föll långt
Vajern brast den 29 april när kranen var i färd med att lossa kalksten från fartyget Beatrix på Victoriahamnen. Vajern brast längst uppe på kranarmen, i den så kallade vippen. Det betyder att vajern föll långt, cirka 40 meter, innan den träffade marken (en kalkstenshög) och maskinrummets tak. Om någon människa hamnat under vajern hade denne troligtvis förolyckats.

Olyckan upprörde känslorna bland personalen på kajen. Dessa är anställda av SSAB och deras entreprenörer medan kranarna sköts av kommunanställda. Det talas om dåligt underhåll och bristande säkerhetsrutiner.

Detta förnekas dock av Märta Ringbjer.

- Jag ser detta som en isolerad företeelse. Detta har ju inte hänt vare sig förr eller senare, säger hon.

Skakad förvaltning
Men tillbudet har skakat om den kommunala hamnförvaltningen. Insikten om att det kunde ha gått mycket värre finns där. Och hur kunde man missa att kranen fick körförbud på grund av nedslitna vajrar redan den 15 oktober?

Oskar Ekström är ansvarig för underhållet på Luleå hamn.

- Ja, det föll mellan stolarna. Vi fick ett protokoll från inspektionen och det skulle jag ha fått. Men jag fick aldrig protokollet, det gick till fel person, säger han.

Ekström tror att det i sin tur beror på en omorganisation som förvaltningen gjorde i början av 2010. Han är också kritisk till konsulten Inspecta AB som besiktade kranen.

- När det handlar om så allvariga brister så måste man vara noga med hur man delger informationen, säger han.

Märta Ringbjer uppger också att "vi ska ha en dialog med inspektören om hur vi ska kommunicera om allvarliga brister". Hon berättar vidare att Arbetsmiljöverket har begärt en fullständig rapport vilket det ska få.

- Vi tänker inte dölja något, säger hon.

Anita Israelsson är chef på Arbetsmiljöverket i Luleå. Hon känner till tillbudet men inte att kranen hade körförbud.

- Det låter allvarligt. Vilken tur att det inte blev en allvarlig olycka, är hennes spontana kommentar.

Kranförarna är anslutna till Transport och deras regionala skyddsombud agerar nu också mot arbetsgivaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om