Stålpendeln blir båtfrakt

Med stålämnen motsvarande 20 tågset i lager i Luleå bedömer SSAB att det inte går att köra ikapp leveranserna ens när tågtrafiken fungerar. Båt är lösningen.

Luleå2010-03-15 06:00
Nästan all produktion av stål från Luleå går via tåg till Borlänge för vidareförädling till tunnplåt. I någon mån sker transporter via båt till Finland och annat land.På senare tid har SSAB, enligt platschefen i Luleå, Stefan Enbom, tagit längre produktionsstopp i Luleå än normalt på grund av förekommande störningar. Nu kör bolaget för fullt i Luleå, uppger han.Till störningarna hör att en båt med skrot som skulle till Luleå inte kom fram utan frös fast i isen. Senare löste det sig.Sjövägen
Vinterns effekter på tågtransporterna, med problem på vagnarna, är redan tidigare beskrivna och problemet är inte ur världen. Leveranser av stål har hamnat i lager i Luleå vilket uppges ha gett störningar för SSAB i Borlänge och i förlängningen även för bolagets kunder. För närvarande finns 50.000 ton, motsvarande en veckoproduktion eller omkring 20 tågset, lagrade i Luleå.- Vi har försökt ta leveranser med båt till Oxelösund för vidare transport på tåg till Borlänge, säger Stefan Enbom.Han utgår ifrån att tågtransporterna snart fungerar som de ska men likväl är inte saken ur världen ens då.- Vi kör ju i princip på maxkapacitet via tåg. Det finns inte utrymme att ta ikapp leveranserna utan vi måste ta till båt för att klara det, säger Stefan Enbom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om