Stål- och malmlaster halveras
Transportföretag inom både järnväg och landsväg oroas nu av neddragningarna inom Norrbottens industrier. Särskilt hårt drabbas stål- och malmtransporter samt leveranserna till bilindustrin. Samtidigt minskar inte transporterna till länet.
Malmtransporterna följer stålproduktionen och bildindustrins kris leder till stopp av transporter från Hardtech och Ferruform. Trävaror minskar också kraftigt medan transporter av timmer och massa inte påverkats ännu.- Det är färre tåg som snurrar i systemet nu. Det enda positiva med det är att persontrafiken drabbas av mindre störningar. Den har för övrigt inte påverkats än, säger Micke Eriksson.Banverket påverkas inte heller, i stället avser man att passa på att nyinvestera.- Investeringsplanerna står fast och det gäller inte bara oss, det satsas på nya lok och vagnar. Nedgången är ju inte permanent utan man investerar i full övertygelse om att det vänder igen. Och då vill man stå väl rustad, säger han.Ryktas om varsel
På Green Cargo har man infört anställningsstopp och det ryktas om varsel. Nästa vecka har SSAB (inklusive Plannja) 15 tåg på gång, en normal vecka rör det sig om 27 tåg.- Det är stål och malm som sviktar. Papper går fortfarande bra, säger Curt Lindbäck, regionchef på Green Cargo.De stora transportörerna som Schenker och DHL nyttjar både landsväg och järnväg vilket ger dem fler lösningar. Men när det gäller lastbilstransporterna hotar nu en kraftig obalans i trafiken - lastade bilar norrut tvingas vända söderut utan last.- Det kan rubba hela transportbalansen. Vi förväntar ju oss stora godstransporter till Malmfälten med tanke på allt som ska hända där. Men det kan bli problem att fylla de bilarna i andra riktningen, säger Lars Boström, Schenker.Eftersom den extra kostnaden drabbar kunden fördyras transporterna till länet.- Ja, det kan bli ruskigt kostsamt, säger Boström.Oro inför framtiden
Jan Bergström på DHL säger:- Det avgående godset minskar men vi har samma volymer in till länet som för två månader sedan. Här fortsätter investeringarna, vi har ju en egen högkonjunktur i Norrbotten.De båda företagen fraktar gods åt SSAB och känner av ståljättens nedgång.Ivan Larsson, vd för Åkeriföreningen i Övre Norrland, säger att det råder en allmän oro inför framtiden och att investeringsviljan avtagit.- Jag har inga siffror på det än och såvitt jag vet har man inte börjat säga upp folk. Men jag tror inte vi sett botten ännu, alla transporter till och från tillverkningsindustrin har ju minskat hastigt, säger han.Viktigaste kunden
Det finns givetvis en rad andra företag och underleverantörer som påverkas av att industrin slår till bromsarna. Allt från Ängesbysågen som tillverkar emballage åt Plannja till Nordperf i Töre som perforerar plåt åt samma företag. Neddragningarna påverkar även både Samhall och Luleå hamn, för att ta två andra exempel.Bengt Ek, platschef på Nordperf, berättar att Plannja-uppdragen står för en dryg miljon av den totala omsättningen på 19,3 miljoner kronor.- Men Plannja är en av våra viktigaste kunder och det vore väldigt tragiskt om de flyttade från länet, säger han.Nordperf har gått från 20 till 15 anställda men det har inget med Plannja att göra. Det arbete företaget utför åt Plannja motsvarar en dryg årsarbetare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!