Staket ska öka säkerheten

Tätt efter att Luleå rankats som sämsta cykelstad höll kommunen i går en konferens med cykeln i centrum. Tekniska nämndens ordförande Margaretha Lindbäck lyssnar inte på kritiken.

JOBBAR FÖR FLER CYKLISTER. Carona Aschan kom upp från Umeå till onsdagens cykelkonferens för att inspirera Luleå kommun att marknadsföra cykeln bättre. Pia Brändström från Trafikverket informerade om vad de gör för Norrbottens cykelvägar. Foto: Josefin Wiklund

JOBBAR FÖR FLER CYKLISTER. Carona Aschan kom upp från Umeå till onsdagens cykelkonferens för att inspirera Luleå kommun att marknadsföra cykeln bättre. Pia Brändström från Trafikverket informerade om vad de gör för Norrbottens cykelvägar. Foto: Josefin Wiklund

Foto: Josefin Wiklund

Luleå2010-04-29 06:00
- Vi kan inte utgå från en undersökning som den här, säger hon.Man kan tycka att konferensen låg rätt i tiden, med tanke på Cykelfrämjandets nya undersökning. Men
enligt Margaretha Lindbäck är den inget som står till grund för kommunens kommande arbete. I stället väljer man att satsa på ett staket mellan bilväg och cykelbana efter Mjölkuddsbanken. Cykelfrämjandet kritiserar
- Tryggt och säkert är vårt översta mål. Det omfattar allt, även de som vill cykla, säger Lindbäck. Cykelfrämjandet kritiserade Luleås brist på strategier för att öka andelen cyklister.- Vi håller inte på så mycket med informationskampanjer, säger Lindbäck. Carina Aschan, projektledare för "Hållbart resande i Umeåregionen", bjöds in till gårdagens konferens för att inspirera och berätta om hur man gör i Umeå, där cykeln har en stark ställning. - Vi jobbar aktivt med att skapa en positiv bild för att påverka människor att använda cykel som färdmedel till och från jobbet och i tjänsten, säger Aschan. Det sker genom kampanjer, tävlingar och marknadsföring med budskap om bättre hälsa, miljö och sparade pengar, beroende på vilken målgrupp man vill nå. vEnligt Cykelfrämjandet är det svårt att cykla till Luleå centrum från andra stadsdelar som Gammelstad, men det håller inte Lindbäck med om. - Det är inte så svårt. Vi vill inte ha en cykelväg vid avgaserna på 97:an, säger hon. Nya cykelvägar
Trafikverket som sköter de statliga vägarna är av en annan åsikt. - Vi vill ha gång- och cykelvägar längs de statliga vägarna i länet, säger Pia Brändström från Trafikverket. Under 2010 kommer de att bygga cykelvägar från Bensbyn till Sinksundet och genom Buddbyn i Bodens kommun. Enligt deras plan för Norrbottens län kommer en storsatsning med 100 miljoner kronor till cykelvägar under de närmaste tolv åren, vilket är betydligt mer än tidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!