Stadsarkitekten: Tyvärr är Kuststad en ensam enklav

Detaljplanen talar om 700 nya lägenheter i Södra hamn. "Det kommer att ta tid", säger stadsarkitekt Johan Eriksson-Buhr.

"Jag ser gärna fler bostäder i Södra hamn, men i dag är vi begränsade av den korridor som är vikt för Norrbotniabanan. Dessutom är en stor del av marken i privat ägo", förklarar stadsarkitekt Johan Eriksson-Buhr.

"Jag ser gärna fler bostäder i Södra hamn, men i dag är vi begränsade av den korridor som är vikt för Norrbotniabanan. Dessutom är en stor del av marken i privat ägo", förklarar stadsarkitekt Johan Eriksson-Buhr.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2020-10-07 05:00

Planen fastställdes i kommunfullmäktige 2013. Den pekar ut tre utvecklingsområden. Förutom Södra hamn är  det Skutviken och Östra strand vid Luleås järnvägsstation.

Vi tog med stadsarkitekten Johan Eriksson-Buhr till de platser som ska genomgå en förändring. Första anhalt är området mellan Tutti-Frutti-husen och järnvägen.

– Här är en kvarleva med ett industriarv med sågverk och byggvaruaffär. Enligt vårt planprogram ska området bli mer centrumlikt. Man kan säga att Kuststad utgör den första pusselbiten, men tyvärr är det en ensam enklav i dag.

I området finns bara en utpekad yta som är vikt för bostäder. På sikt ska det byggas en grannfastighet till Kuststad. Vid Skurholmskanalen står en kaj som i dag nyttjas sporadiskt som upplagsyta.

– Det är ett område som kan bli intressant. I dag föreligger två hinder, dels är marken reserverat för Norrbotniabanan och dels är strandskyddslagsstiftningen sträng. Även om man ska undvika att vara orealistiskt måste visionen finnas där.

Stadsarkitekten skulle gärna se fler byggen, men stora delar av marken i området är i privat ägo.

Vid årsskiftet blir den tredje etappen av Kuststad klar. Det blir startskottet för en ombyggnation av Småbåtsgatan som ligger närmast vattnet. Tanken är att gatan med hjälp av dubbla trädrader ska ges stadskaraktär.

Ett annat område som utreds är Södra hamnleden. Johan Eriksson-Buhr ser en möjlighet att minska antalet körfiler, framför allt på sträckan mellan Smedjegatan till Rådstugatan. Trafikleden är 47 meter bred från fasad till fasad och anses ha en överkapacitet med tanke på trafikbehovet. Det skulle öka tillgänglighet till vattnet och skapa utrymme för ny bebyggelse.

– Det skulle också kunna bli ett aktivitetsstråk. Det kan bli svårt att rymma bostader på den lediga ytan, men det kanske skulle gå att skapa paviljonger för mindre restauranger eller showrooms. Framtiden får utvisa vad som är möjligt, säger stadsarkitekten.

Det pågår en förstudie om etableringen av Teknikens hus på hamnplan. Johan Eriksson-Buhr vill inte föregå utredningen, men väcker en fråga.

– Jag tror att södra hamnplanen som den ser ut i dag skulle må bra av en byggnad, men det handlar om att hitta en balans. I dag talar man ofta om bostäder och handel, men en stad är så mycket mer. Kommunen har lyckats skapa en plats med aktiviteter som är gratis och det vill vi förstås behålla. Går det att kombinera med ett Teknikens hus som behöver minst en tredjedel av den öppna ytan? Det finns utmaningar.

Varför sker förändringen av Södra hamn så långsam?

– Jag är kanske arbetsskadad och van vid långa processer. Sådana här omfattande förändringar måste få ta tid. Det är klart att många är otåliga när Kuststad är byggt och att vi har något som mest liknar ett industriområde på en central plats. Vi ska inte glömma bort att konjunkturläget har betydelse.

Om du skulle få göra en önskelista, vad skulle du placera i topp?

– Kuststad utgör en bra början. Jag skulle önska att vi i framtiden fick jobba med hela gränssnittet mot Svartöstan. Det skulle kunna bli fantastiskt med vattenkontakt längs kajen och att kunna binda ihop fjärden som en del av ett stadsmotiv.

Vad skulle det betyda för Luleå att få fler bostäder intill vatten?

– Det är av stor betydelse. Man landar ofta i diskussionen om en stads identitet. Luleå är till stor del kopplad till vatten och den tunga industrin. Det är många som vill bo vid vatten.

Södra hamn

1993

Bostadsområdet Södra hamnen, i folkmun kallat till Tutti-frutti, slutfördes 1993. De första stora bostäderna i Luleås södra hamn består av 13 hus med sammanlagt 295 bostadsrätter.

2021

Under det första kvartalet 2021 beräknas den tredje etappen av bostadsprojektet Kuststad att slutföras. Den avslutande etappen omfattar 107 bostadsrätter.

Det här är den tredje och avslutande delen i artikelserien om framtiden för Luleås södra hamn. Området rymmer en stor potential för stadens utveckling.

Karta: Södra Hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!