Staden kan bara bli bättre

Expansiva Luleå är en värdefull inflyttningsmagnet som bör utvecklas med politisk eftertanke och ett regelverk som positivt värnar staden, tycker arkitekterna Mia Johansson, Anna-Sara Fernander och Josefina Nordmark från arkitektkontoret MAF.Kuriren har låtit dem ta en titt i kristallkulan och de ser fina möjlighter att skapa en stad där boende, handel och alla andra vitala versamheten i ett samhälle väl kan samlas.

RÖDA HAVET.  "Fyll ut vattenspegeln, säger Mia Johansson till vänster och ser stora möjligheter att ta lite vattenyta i anspråk. Här med kollegorna Josefina Nordmark och Anna-Sara Fenander vid "Röda havet" strax norr om stadskärnan.

RÖDA HAVET. "Fyll ut vattenspegeln, säger Mia Johansson till vänster och ser stora möjligheter att ta lite vattenyta i anspråk. Här med kollegorna Josefina Nordmark och Anna-Sara Fenander vid "Röda havet" strax norr om stadskärnan.

Foto: Håkan Gidlöw

LULEÅ2007-10-15 01:45
Luleå har egentligen allt! Bra varierat boende, handel i innerstaden, grönområden, nära till sport och kultur, säger Josefina Nordmark, Mia Johansson och Anna-Sara Fenander, alla tre arkitekter vid MAF i Luleå. Och Luleå kan bara bli bättre anser de. - Ja, men det krävs att politikerna håller i utvecklingen och gör klart för sig vad man vill med staden och utvecklingen, hur det ska se ut. Gör man det, värderar sig själva högre, har lite is i magen trots att många trycker på nu och vill bygga, ja då blir det bra. För jag tror inte man riktigt förstår vilket värde Luleå besitter, vilken magnet det kan vara för exempelvis de som vill komma hit, förklarar de tre. Att bo inne i centrum är ett annorlunda boende och med andra fördelar men även nackdelar än att slå ned bopålarna i ytterområden. Men att välja staden behöver inte betyda att man väljer bort en bra boendekvalitet för det. Öppenheten viktig
- Man måste sträva efter att bevara stadens tillgänglighet. Att inte privatisera områdena så att man stänger ute allmänheten, säger arkitekterna och exemplifierar det kommande exploaterandet av Södra hamnområdet. - Man får inte stänga ned mot vattnet, förklarar de. Det är viktigt! En bra utemiljö till boendet är viktigt enligt arkitekterna. Och här kan det handla om exempelvis att använda fastigheternas innergårdar på rätt sätt: - Ja, och att man månar om det offentliga gaturummet med parkbänkar och annat som gynnar myllret av människor, säger Anna-Sara som också nämner uteserveringarna som viktiga. - Ja, och kanske då inte omramade med staket utan med växtlighet. Tema Italien
Mia och Josefina håller med: - Ja, titta i Italien där finns många goda exempel, sten och åter sten i stadsmiljön men frodiga innergårdar och i fönstren blomlådor där pelargonerna hänger ut. Och i Wien där man gärna avgränsar med grönska i stadsmiljön. Något att lära sig av, säger de. - I dag kan det lätt vara frestande att klämma in en parkering inne på gården säger arkitekterna som alla tre tycker att bilen har en för dominerande inverkan i stadsmiljön i dag. Men samtidigt så är ju dagens samhälle väldigt bilburet och det är dyrt att bygga ned parkering under jord. Det är ett dilemma som arkitekter och byggherrar alltid har att dryfta med varandra. - Vad ska vi ha för centrum måste man fråga sig, i dag styr parkeringsnormen, säger de tre och konstaterar att bilen är något som det mesta snurrar kring. Gå på vattnet
Att bygga vid vattnet är något de ser som utvecklingsbart runt kring stadskärnan och kanske till och med på vattnet. - Ja, man kan till exempel påla för bebyggelse, tänker sig Josefina och Mia kastar verbalt lite längtansfulla arkitektblickar mot exempelvis "Röda havet" strax norr om stadskärnan. - Den ytan kan man ju fylla ut och få plats med mycket bostäder och annat där, säger hon och tänker sig fast mark mellan landytorna. I höjdled
Bygga på höjden kan vara en lösning när det börjar bli trångt i stan och ont om mark att breda ut sig på. Men där är inte Luleå än förklarar de tre. - Nej, nog finns det mark kvar, och man får tänka sig för när det gäller att bygga på höjden. Höga hus tar ned vinden och gör det blåsigt på gatuplanet. Och det kan bli väldigt mörkt nere på marken, varnar Anna-Sara. Ska man bygga på höjden så visst går det, man kan bygga smart med en huskropp som smalnar av uppåt, med en stomme som kan bära tyngden från en trädgård på taket, eller en liten villa högt upp på ett höghustak eller dylikt. Nog finns det outnyttjade ytor och möjligheter att tänka nytt förklarar arkitekterna. - Höga hus ger fina utblickar för de som bor där men gatumiljön vinner inte på det. Punkthus i stadskärnan, som de nya husen på Kungsgatan, är mindre lyckat ur stadsbyggnadssynvinkel.Man måste också tänka på gatumiljön och planera för verksamheter i bottenvåningen. Gröna möjligheter
I staden finns många fina samlingsplatser och gröna oaser för invånarna och besökande. Gültzauudden, Floras kulle och Stadsparken, alla härliga exempel på rekreationsytor. - Men flera andra gröna ytor lever nog lite farligt, spår Mia Johansson och nämner det gröna området i Rådstugatans södra del ned mot varvsområdet. - Det kan nog ryka i en framtid och exploateras, säger hon. Bilfritt om 50 år
Luleå förändras snabbt och om säg 50 år då känner nog få igen sig i stadskärnan kan man tänka. Josefina får ta en titt igen i kristallkulan: - Ja, jag önskar att handeln fungerar och det är nog rätt bilfritt inne i stan. Redan i dag går det åt rätt håll, kommunen ska ha en eloge för hur man löst det med kollektivtrafiken som har fått en central roll mitt i stan. Mia har ett förslag som ska trigga igång befolkningens egna idéer och utvecklande av sin boendemiljö. - Ja, man borde ordna en särskild dag då bra exempel på fina innergårdar visas upp. Kanske kunde hyresgästföreningen hålla i det, säger Mia med förflutet på kommunens stadsbyggnadskontor. Hon efterlyser initiativen "underifrån" från dig som ska bruka och leva i staden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om