Forskningsinstitutet deltar i två internationella projekt som ska visa att det går att omvandla masugnsgas till metanol för att driva fartyg, rapporterar NyTeknik.se.
När stål tillverkas bildas masugnsgas som innehåller kolmonoxid, vätgas, koldioxid och kvävgas. Sedan några månader tillbaka leds en del av den gasen från SSAB:s masugn i Luleå till Swerea Mefos.
– En normalstor masugn producerar mellan 200 000 och 300 000 kubikmeter gas i timmen. Här hanterar vi 800 kubikmeter i timmen, så vi tar en ganska liten ström, berättar Magnus Lundqvist, projektledare på Swerea Mefos till NyTeknik.se.
Stepwise, det första projektet som varit igång sedan 2015, har gått ut på att förändra masugnsgasen till vätgas och avskilja koldioxiden. Fresme är det andra projektet som ska stå för nästa del i processen där vätgas och koldioxid konverteras till metanol.
EU finansierar projekten som omfattar totalt 250 miljoner kronor.
– Nästan hälften av budgeten hamnar hos Swerea Mefos eftersom det är vid vår anläggning i Luleå som tekniken ska demonstreras, berättar Magnus Lundqvist till NyTeknik.se.
Pilotanläggningen i Luleå blir den första som använder tekniken på restgas från stålindustrin. Anläggningens första del invigs i början av september, den andra, där metanolen ska produceras, beräknas bli klar i början av 2019.
Totalt kommer omkring 100 ton metanol produceras under de tre månader som den är igång.
Fartyget Stena Germanica, som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Kiel, kommer att tankas med metanolen som utvinns för att demonstrera att metanol från stålverksgas fungerar som bränsle.