Masugnen är hjärtat i SSAB Luleå. Det är här järnmalmen smälts ner för att i senare del av processen bli stålämnen som skickas till främst tunnplåtstillverkaren SSAB Borlänge.
Historiskt har Luleå haft masugn 1 och masugn 2. Båda sedan länge avvecklade. Nya masugnen, då kallad masugn 3, tillkom år 2000. Den byggdes under tidspress under 76 dygn och ungefär den tiden väntas totalrenoveringen ta. Kostnaden beräknas enligt uppgift till knappt en miljard kronor.
Skalet blir kvar fast innandömet med tegel, kylsystem och andra delar byts ut. Som följd av tidigare beslut ska bland annat filteranläggningar installeras och ge lägre utsläpp av stoft.
– Luleåborna lär nog inte märka det men däremot vi som jobbar här, det blir bättre yttre miljö, säger Mats Bäcklund.
Vidare ska cowpern, för försörjning av varmluft till masugnen, renoveras.
Ett år
Från början togs sikte på att masugnen skulle totalrenoveras just 2015. Fast under en period hette det att anläggningen gick så bra så det var möjligt vänta. Det fanns ett förslag om att genomföra jobbet 2016. Helt nyligen beslutade SSAB:s koncernstyrelse att genomföra arbetet redan nästa år.
Sara Blix, informationsansvarig vid SSAB Luleå, anknyter till affären där SSAB och Rautaruuki går samman och att det finns synergier att uppnå. Då är det bra att komma till skott.
Satsar på Luleå
Mats Bäcklund betonar driftssäkerheten och betydelsen av att Luleå hänger med.
– Vi har problem med kylsystemet, det är jätteviktigt att det här blir av. Det är vår trygghet att de fortsätter att satsa på Luleå och att det fortsätter att fungera med tillverkningen av stålämnen här, säger han. Ett kommande projekt bör bli upprustning av stålverket, anser facket.
Det uttalas inget om att helt ny teknik ska införas i masugnen. Under tiden för renoveringen blir det stopp i stålleveranserna från Luleå.