Saken utreds, uppger platschefen Stefan Enbom.
Det Kuriren just beskrivit är fortsättning följer på gårdagens artikel om att 53 visstidsanställda och vikarier får gå hem. De erbjuds inte fortsatt jobb.
"Tajt"
IF Metall hävdar att vakanserna ökar olycksrisken.
- Säkerheten är prio nummer ett. Det finns risker, självklart. Jag håller med om att vi är tajt bemannade. Vi skruvade ner ganska rejält vid förra krisen, säger Stefan Enbom.
Däremot kör inte SSAB i Luleå för fullt. Företaget tar sikte på att även i framtiden producera mindre och då ha vissa av jobben vakanta.
Siffran 53 jobb bort, visstidare och vikarier, det kan stämma, medger Stefan Enbom. Det han främst tar upp är vikarierna. Det finns 35 vikarier på vakanser efter folk som inte är kvar, uppger han. SSAB tittar på i vad mån man framöver kan köra på 75-80 procent av kapaciteten utan vikarierna.
Flyttar över
Företaget kör dygnet runt på femskift. Medan IF Metall inte ser möjligheter att ändra i skiften så ruckar ledningen på systemet.
- Vi ändrar inte skiften utan funderar på att köra på halvfart viss del av dygnet. Då kan man vara underbemannad den tiden och omfördela personal till andra skiftlag. De går då in på vakanser, beskriver Stefan Enbom.
Osagt
IF Metall säger sig inte ha diskuterat upplägget.
- Vi vill ha en konsekvensanalys av indragna vikarier. Risker och åtgärder, konstaterar Mats Bäcklund, i Metallklubben.
Stefan Enbom säger att företaget vill undvika uppsägningar.
- Går SSAB upp i normal produktion kommer vi med glädje att rekrytera 35 personer, uppger han.
SSAB i Sverige går allmänt på lägre fart, koncernledningen talar om 70 procent och facken i Luleå om snudd på lägre. Just i Luleå är takten dock något högre än angivet, påpekar Stefan Enbom.