SSAB: Så gick olyckan till

Säkerhetsåtgärder ska följas när tåg är på spåret. Likväl kolliderade den slovakiske arbetarens truck och loket.

Krocken. Platsen för kollisionen är utmärkt med ett rött kryss. Den slovakiske arbetaren körde truck ut ur byggnaden och kolliderade då med loket.

Krocken. Platsen för kollisionen är utmärkt med ett rött kryss. Den slovakiske arbetaren körde truck ut ur byggnaden och kolliderade då med loket.

Foto:

Luleå2014-10-28 18:10

Videon är inte längre tillgänglig

Olyckan hos SSAB vid 22.20-tiden på måndagen inträffade i närheten av masugnen, hjärtat i processen. I området löper en rad interna järnvägsspår kring byggnaderna och frakter utförs. Tågen ska hålla låg hastighet, fem kilometer i timmen, uppger ledningen, och det ska finnas en spårvakt som håller uppsikt när fordon ska passera. Ansvariga för arbetet ska ringa SSAB och begära att spårvakt kallas ut.

Förloppet vid olyckan visar sig bli dramatisk:

Klockan är cirka 22:20 och ett lok som dragit råjärn till stålverket är på väg tillbaka. Loket närmar sig cowperanläggningen (varmapparat), som kompletterar masugnen. För närvarande pågår en renovering av cowperanläggningen, det är därför den 53-årige slovakiske arbetaren är här. Flera företag är inblandade, däribland Danieli Corus men också slovakiska Termostav, med ansvar för murning och känt från SSAB-olyckan 2003 då en arbetare dog.

Denna måndagskväll sitter den 53-årige slovakiske arbetaren på en gaffeltruck av mindre modell. Han kör ut ur cowperanläggningens byggnad. Det är tätt mellan spår och byggnad. Trucken korsar järnvägsspåret precis då det hemvändande loket kommer från andra hållet. Smällen blir kraftig. Larmet går, räddningstjänsten och polisen kommer på plats en tid efter olyckan.

Det konstateras att 53-åringen är död.

Nu reser sig en rad obesvarade frågor, för utredning av polisen, Arbetsmiljöverket och SSAB:

När fordon passerar järnvägsspår ska vakt finnas, det kan ha brustit.

Kände den slovakiske arbetaren till arbetsmiljöreglerna?

Finns villkor för truckkörning som inte beaktats.

Var det fel på loket?

Var trucken körduglig och godkänd?

Höll lokföraren för hög hastighet?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om