Spelet bakom elitseriesargen

Luleå hockey anser sig vara värd minst en miljon kronor per år för Luleå kommun. Exponeringen av elitserielaget med kommunens namn är så stor.
? Vi vill inte framställas som tiggare hos kommunen men vad vi vill ha är betalt för vårt marknadsföringsvärde för Luleå som kommun, säger Eje Eriksson, ordförande i Luleå Hockeys klubbstyrelse.

LULEÅ2005-01-25 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/debatt.asp?ExpanderID=&amp;ArticleID=760899&amp;CategoryID=2769&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID="><STRONG>Debatt: Ska kommunen rädda Luleå Hockey?</STRONG></A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=768584&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort=">Läs mer: Tveksamt om mer pengar</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=768585&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Läs mer: Vilket värde har Luleå Hockey som marknadsförare?</STRONG></A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=768586&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort=">Läs mer: Så mycket satsar de andra kommunerna i elitserien</A><BR><BR><BR>Klubbdirektör Johan Strömwall medger att Luleå hockey frågade kommunen om pengar för att laget skulle klara värvningen av betydelsefulla NHL-spelare eftersom säsongen varit en av de svagaste i Luleå hockeys historia och laget riskerar att få spela i kvalserien. Det blev dock nej och klubben har fått uppbackning av företag.<BR>&nbsp;? Karl Petersen sade att kommunen inte finansierar värvningar, säger Johan Strömwall.<BR><BR>Vill ha ersättning<BR>Diskussionen med kommunalrådet Karl Petersen gick den gången i stället över på det ämne som Luleå Hockey intensifierade i höstas. Klubben vill att Luleå kommun ska betala för den marknadsföring kommunen får genom att Luleå hockey spelar i elitserien.<BR>&nbsp;? Att använda ordet bidrag är fel. Vi vill helt enkelt ha ersättning för marknadsföring. Vi anser att det är värt mer än de 200.000 kronor vi får av kommunen i dag, säger klubbens ordförande Eje Eriksson.<BR>Luleå Hockey har låtit göra en värdering av sitt marknadsvärde. Den bygger på hur mycket elistserielaget syns i media. I en ännu inte utgiven ny folder uppges att det hittills 2003/2004 har skrivits om Luleå Hockey i 2.000 artiklar. Laget har varit med i TV i 33 timmar. Den exponeringen är enligt Luleå Hockeys undersökning värd 28 miljoner kronor per år.<BR>&nbsp;? Vi menar att om Luleå hockey inte fanns som känd idrottsaktör så skulle Luleå behöva något annat som satte Luleå kommun på kartan och det hade förmodligen kostat mycket pengar, säger klubbdirektören Johan Strömwall.<BR>Så tilläger han:<BR>&nbsp;? Alla elitserielag heter inte som sin hemmastad. Om ett företag med en produkt på en internationell marknad skulle komma till Luleå Hockey och vilja köpa reklam i sitt namn för tio miljoner per år för att vi skulle heta som företaget, så skulle vi förmodligen ta det i övervägande. Fast vi har inga sådana förhandlingar nu, säger Johan Strömwall.<BR><BR>?Är värda mer?<BR>När Luleå Hockey besökte kommunstyrelsens arbetsutskott i höstas var det en miljon kronor som Luleå hockey tyckte att kommunen skulle betala per år för den reklam Luleå får genom elitserielaget. Det var också en summa som Karl Petersen funderat på som en punktinsats innan han i stället gav sitt förslag om 400.000 kronor extra till Luleå Hockey per säsong. Då skulle laget få 600.000 i marknadsföringspengar av kommunen.<BR>&nbsp;? Fast jag tycker att vi är värda mer än en miljon för kommunen, säger Eje Eriksson.<BR>Han menar att förutom att laget med kommunens namn syns exceptionellt mycket i media, anser han också att Luleå hockey är något som många utflyttade Luleåbor relaterar till även om laget inte har framgång.<BR>&nbsp;? Det är positivt att bli exponerad för idrott både när man förlorar och när man vinner. Däremot är det inte bra om laget får ekonomiska problem eller om vi förhåller oss dåligt när det gäller etik och moral eller doping, säger Johan Strömwall.<BR>Han menar att marknadsvärdet ligger just i att det är ett elitserielag.<BR>&nbsp;? Vi skulle hamna i en helt annan värld om vi var i allsvenskan. Intäktsmöjligheterna skulle minska med 15-20 miljoner per säsong. Det skulle drabba hela företaget Luleå hockey. Vårt marknadsföringsvärde skulle vara tio procent av dagens. Vi skulle synas ungefär lika mycket i media som Bodens IK gör nu, säger Johan Strömwall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om