Spårbil framtidens transport
Framtidens transportmedel heter spårbilar och de kan mycket väl tillverkas i Norrbotten, innehålla teknik från Luleå tekniska universitet och bäras upp av stålbalkar från SSAB. Science fiction eller realistisk framtidsvision? Den som lever får se. På torsdagen diskuterades i alla fall ämnet vid ett seminarium i Luleå.
Spårbilen rör sig utan att behöva stanna för trafikljus och annat framåt i maklig takt, cirka 40 kilometer i timmen, utan att spy ut några som helst avgaser. När passagerarna klev på knappade de in sin destination och dit förs de sedan automatiskt.
Mellan stadsdelar eller i utkanter av städer och samhällen ökar farten till 80 och på landsbygden till 200 kilometer i timmen.
Vid den station som är närmast passagerarens hem kör spårbilen av från rälsen och ned på marken och fortsätter sedan fram till det slutliga målet.
Driver på
Ungefär så ser den vision som IST, Institute for Sustainable Transportation, vill få hela världen att ta till sig. IST är en politiskt och organisatoriskt obunden svensk intresseförening som driver på utvecklingen av spårbunden trafik i världen.
Vid det seminarium som teknikbyn Aurorum i Luleå anordnade på torsdagen informerade IST:s grundare Magnus Hunhammar och Christer Lindström företrädare för universitetet, kommunen, Vägverket, Banverket och näringslivet om spårbilarna och dess fördelar.
- Alla kan åka spårbil, man behöver inte ha körkort eftersom allt sker automatiskt. Det innebär att ungdomar själva kan ta sig till ridskolan eller träningen säkert och på egen hand, säger Magnus Hunhammar, VD för IST.
Stora fördelar
Sydkoreanska ståljätten Poscos dotterbolag Vectus håller just nu på och färdigställer en testbana för spårbilar i Uppsala. Enligt IST har Posco satsat 500 miljoner kronor i projektet som ska invigas i september.
Eftersom koreanerna valt att bygga banan i Sverige, bland annat på grund av våra vinterförhållanden, har svenska ingenjörer, tekniker och andra fått en chans att jobba med projektet. Bland annat när det gäller stationerna och bilarnas inredning.
Banan som spårbilarna ska ta sig fram på byggs på stål- eller betongpelare några meter upp i luften och det innebär stora fördelar jämfört med dagens tåg- och biltrafik.
- Man kan inte kollidera med varken djur, människor eller andra fordon. Dessutom får passagerarna förnämlig utsikt över omgivningarna, säger Hunhammar.
Dygnet runt
Men det finns andra fördelar med de automatiska bilarna.
- Spårbilar går hela dygnet, även på natten och de har inga tidtabeller. När du behöver den står det en och väntar på dig, ungefär som en taxi.
Koreanerna ligger långt framme när det gäller spårbilarna men det finns andra aktörer som också tagit fram tekniska lösningar. Till exempel kommer den nyaste terminalen på flygplatsen Heathrow att få en bana för spårbilar.
Arablandet Dubai har också beslutat sig för att satsa på ett system.
- Det är billigare att bygga banor för spårbilar än annan spårbunden trafik och dessutom förbrukar den betydligt mindre energi än buss, elbil, bil och spårvagn, menar Hunhammar.
Världen mogen
IST tror att det mest kommer att byggas testbanor de närmaste åren och att kommersiella system kan finnas färdiga 2012-2015.
- Världen börjar bli mogen för den här tekniken. Nu gäller det att hitta gemensamma standarder för att det ska bli billigt, säger Hunhammar.
Samtidigt vill kollegan Christer Lindström betona att man ännu inte vet om tekniken kommer att fungera i stor skala.
- Det är ett tidigt skede och man måste ha ett långt tidsperspektiv. Om det fungerar kommer det att få stora konsekvenser för hela samhället.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!