Turismen i Norrbotten är på frammarsch. Det är främst vinterturismen som tagit ordenlig fart. Exempelvis är det nu fler som kommer till länet för att uppleva norrsken än det är som kommer hit på sommaren för att vandra i fjällen.
Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland, är en av många som jobbar för att locka hit ännu fler turister. Besöksutvecklingen har också varit väldigt positiv de senaste åren.
– Efterfrågan bara ökar. Vi har ett subarktiskt klimat och fina hotellanläggningar. Vi sitter helt enkelt på en världsunik produkt och näringen spås en enorm utveckling, säger hon.
Och det är vår unika vinter som lockar. Snö finns på många ställen ute i Europa och i andra delar av världen. Men den vinter vi har här uppe är något helt annat.
– De vill uppleva riktig arktisk vinter och komma till något de inte är vana vid, förklarar Annika Fredriksson.
Hon berättar att de under de senaste åren jobbat mycket med att bygga upp ett omfattande internationellt säljnät med olika turoperatörer. Resekatalogerna innehåller oftast paketresor där flera besöksmål ingår.
– Trenden är solklar. De som reser hit vill göra flera olika saker i regionen eller på Nordkallotten, säger hon.
Enligt Annika Fredriksson är infrastrukturen den stora utmaningen och då tänker hon i första hand på flyget.
– Det är lite för dyrt och vi har för få direktflyg hit. Exempelvis utreds nu reseflödet från Tokyo, berättar hon.