Sommarjobbet som kan bli en framgångssaga

En ny digital betallösning var det som imponerade mest på publiken när sju deltagarteam i Idéacceleratorn presenterade sina projekt på fredagen.

Publikvinnare. LTU-studenterna Amanda von Ahn, Niklas Axenholm, Rasmus Rådmark och Erik Lundmark har jobbat i sommar med att utveckla sitt projekt Jubo, nya digitala betallösningar. Efter presentationen röstades de fram av publiken som vinnare. En konsultcheck på 10 000 kronor fick de för det förutom äran.

Publikvinnare. LTU-studenterna Amanda von Ahn, Niklas Axenholm, Rasmus Rådmark och Erik Lundmark har jobbat i sommar med att utveckla sitt projekt Jubo, nya digitala betallösningar. Efter presentationen röstades de fram av publiken som vinnare. En konsultcheck på 10 000 kronor fick de för det förutom äran.

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå2017-08-25 20:19

LTU Business som driver programmet bjöd in till LTU-studenternas presentationer på Aurorum i Luleå. Moroten att jobba med idéerna är att de får göra det som sommarjobb. Bland idéerna som utvecklats i sommar finns förutom nyss nämnda bland annat ett nytt sneakerskoncept, ett digitalt informationssystem, certifiering för minskat djurlidande inom forskning, en tryggare digital mötesplats för unga på nätet, en ny lösning för källsortering samt ett spårningssystem för brandbekämpning.

Grundtanken med Idéacceleratorn är att LTU-studenter ska få hjälp med att ta reda på om deras idéer är genomförbara. Johan Bergström är affärsutvecklare på LTU Business AB. Han berättar att metoden varit framgångsrik.

– Vi har många sökande. Det är ju ett väldigt attraktivt erbjudande eftersom de får jobba med sin passion hela sommaren.

– Det är tredje året vi kör det här. Det är flera projekt som levt vidare även efter Idéacceleratorn tidigare. Ifjol hade vi sju team och tre är fortfarande aktiva.

Ett par av årets projekt har redan haft framgångar. Det gäller bland andra dagens vinnare, modellen med den nya digitala betallösningen.

– Den ska vara så billig som möjligt och enkel. Den kan användas av många branscher, många kan ta till sig den helt enkelt, säger Niklas Axenholm, en av dem som driver projektet vidare.

– Vi har kommit ganska långt, vi har kört lite tester och fått ganska bra resultat. Som det ser ut nu så kommer vi att utöka de testerna till hösten för att se om vi kan få ännu bättre resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om