LTU Business som driver programmet bjöd in till LTU-studenternas presentationer på Aurorum i Luleå. Moroten att jobba med idéerna är att de får göra det som sommarjobb. Bland idéerna som utvecklats i sommar finns förutom nyss nämnda bland annat ett nytt sneakerskoncept, ett digitalt informationssystem, certifiering för minskat djurlidande inom forskning, en tryggare digital mötesplats för unga på nätet, en ny lösning för källsortering samt ett spårningssystem för brandbekämpning.
Grundtanken med Idéacceleratorn är att LTU-studenter ska få hjälp med att ta reda på om deras idéer är genomförbara. Johan Bergström är affärsutvecklare på LTU Business AB. Han berättar att metoden varit framgångsrik.
– Vi har många sökande. Det är ju ett väldigt attraktivt erbjudande eftersom de får jobba med sin passion hela sommaren.
– Det är tredje året vi kör det här. Det är flera projekt som levt vidare även efter Idéacceleratorn tidigare. Ifjol hade vi sju team och tre är fortfarande aktiva.
Ett par av årets projekt har redan haft framgångar. Det gäller bland andra dagens vinnare, modellen med den nya digitala betallösningen.
– Den ska vara så billig som möjligt och enkel. Den kan användas av många branscher, många kan ta till sig den helt enkelt, säger Niklas Axenholm, en av dem som driver projektet vidare.
– Vi har kommit ganska långt, vi har kört lite tester och fått ganska bra resultat. Som det ser ut nu så kommer vi att utöka de testerna till hösten för att se om vi kan få ännu bättre resultat.