Sommarjobbare får råd

Drygt 3.000 ungdomar har hittills hört av sig till LO:s hjälptelefon för unga sommarjobbare. 125 av dem är norrbottningar. - De har alldeles för dålig koll på vad man ska tänka på, säger Stefan Gradin, ansvarig för LO:s hjälptelefon.

SOMMARJOBB UTAN PROBLEM. 18-åriga Elin Hedström från Luleå sommarjobbar som frukostvärdinna på Comfort Hotel i Luleå. Hon har ännu inte stött på några problem eller känt något behov av att ringa LO:s hjälptelefon.Foto: SARA MORITZ

SOMMARJOBB UTAN PROBLEM. 18-åriga Elin Hedström från Luleå sommarjobbar som frukostvärdinna på Comfort Hotel i Luleå. Hon har ännu inte stött på några problem eller känt något behov av att ringa LO:s hjälptelefon.Foto: SARA MORITZ

Foto: Sara Moritz

LULEÅ2008-07-22 06:00
Sedan den första maj har drygt 3.000 ungdomar ringt LO:s hjälptelefon, där fem anställda under sommaren sitter och svara på frågor.Frågorna kan gälla allt ifrån arbetstider och uppsägningar. Vanligast är dock lönefrågor och frågan "Vad ska jag ha för lön?" är lätt att besvara.- Det är bara att vi tittar i kollektivavtalen och ger svaret direkt. Men är det en avtalsfråga måste man in och tolka kollektivavtalen. Då kontaktar vi en ombudsman på det fackförbund det gäller, säger Stefan Gradin som är ansvarig för hjälptelefonen.Man behöver inte vara fackligt ansluten för att ringa, utan LO:s policy är att de hjälper alla.- Är man 16 år, går i skolan och bara jobbar någon månad under sommaren ska man inte behöva tänka på att vara fackligt ansluten, säger Stefan Gradin.Anställningsavtal viktigt
Han tycker dock att många ungdomar i dag har alldeles för dålig koll på vad man ska tänka på då man jobbar.- Det finns en brist där, då man går gymnasiet och inte vet vad ett kollektivavtal eller anställningsbevis är.Stefan Gradin vill poängtera att det är viktigt att redan första dagen på en ny arbetsplats skriva på ett anställningsavtal.- Är det så att man inte får göra det på första dagen bör det börja ringa varningsklockor, säger han.125 samtal från länet
Av de 3.000 ungdomarna som hittills ringt i sommar kommer de flesta från Stockholm, Göteborg eller Malmö. 125 samtal har kommit från Norrbotten.- Det är inte så många. Men vi får hoppas att det är för att ungdomarna i Norrbotten har det bra på sina sommarjobb, säger Stefan Gradin.Inget behov
En av de norrbottningar som har det bra på sitt sommarjobb är 18-åriga Elin Hedström. Hon arbetar fem veckor som frukostvärdinna på Comfort Hotel i Luleå.Elin Hedström har själv inte stött på några problem på sitt sommarjobb. Hon har hört talas om att hjälptelefonen finns, men känner inte något behov av att använda den.- Jag vet det jag behöver veta. När jag började här förra sommaren så gick vi igenom avtal och anställningsbevis, säger hon.Känner många
Hon tror heller inte att hon skulle ringa LO:s hjälptelefon om några problem dök upp.- Min mamma jobbar också här och jag känner många här, så jag skulle nog vända mig till någon av dem i stället, säger Elin Hedström.
Till LO:s hjälptelefon har ungdomar möjlighet att ringa året om, men flest ringer under sommaren i samband med att de sommarjobbar.Hjälptelefonen har ingen åldersgräns, men ungefär 75 procent av de som ringer är mellan 16 och 25 år. Drygt 40 procent är 16-18 år.De flesta som ringer sommarjobbar inom handels, som i butiker eller kiosker. Därefter kommer hotell- och restaurangbranschen, där det främst är restaurangbiträden. Den tredje största branschen bland unga sommarjobbare är äldreomsorgen.Telefonnumret till hjälptelefonen är: 020/56 00 56
Källa: LO
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om