Han är vd på IT-konsultbyrån Softcenter i Kiruna och Luleå.
Om allt faller på plats har företaget inom några år utökat till 30 anställda.
Största ökningen ska ha kommit i omsättningen, som flerfaldigas till 100 miljoner kronor.
- Vi ska paketera våra lösningar och sälja både inom och utom vår marknad, beskriver Thomas Björnström.
- Omsättningen stiger om företaget lyckas skapa produkter, jämfört med att sälja konsulttimmar.
Softcenter jobbar med basindustrin och har utvecklat system för förarlösa lastmaskiner, information om hur man får maximal last i malmvagnar och hur man effektiviserar bandtransporter. Det går att sälja lösningarna till många andra än basindustrin.
Kunnande på export
Tankegångarna går igen i ett projekt som tillväxtmotorn IUC Norrbotten, med stöd av flera parter, driver i norra Sverige.
Underleverantörers kunnande ska bli exportprodukter.
- Många företag har vuxit upp kring basindustrin men inte insett vad de kan åstadkomma utanför den, säger Anders Högström, vd i IUC Norrbotten.
Projektet inleds med en inventering som ger en bas på 100 företag. Rimligt, enligt Högström, är att 10-15 når hela vägen. Det beror på ägarnas vilja, pengar och förmåga.
Samtidigt krävs nya ingenjörer, då behöver man få med kvinnorna, påtalar Eira Andersson, forskare vid Luleå universitet.
Inte brukssamhället
LKAB tar internt fram nya lösningar. Dessutom tas hjälp av entreprenörer med idéer från andra erfarenheter. Bästa utvecklingen blir det därför om entreprenörerna är självständiga istället för att LKAB skulle köpa upp dem, menar bolagets ekonomidirektör Leif Boström.