Södra hamn: Bygget hamnade i malpåse

2007 presenterades planerna för kvarteret Fågeln i Luleås södra hamn. Sedan dess har NCC och HSB väntat på en detaljplan. Trots att 13 år passerat återstår fortfarande en rad frågor att lösa innan bostadsprojektet kan bli verklighet.

Byggprojektet är tänkt att innehålla en mindre småbåtshamn med kajplatser och ett allmänt promenadstråk längs vattenlinjen.

Byggprojektet är tänkt att innehålla en mindre småbåtshamn med kajplatser och ett allmänt promenadstråk längs vattenlinjen.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2020-10-06 05:00

HSB:s Mattias Lundström är diplomatisk när han kommenterar framtidsplanerna för kvarteret Fågeln. 

– Jag har stor respekt för den demokratiska processen och förstår att det måste ta tid när man ser över vilken påverkan ett bostadsprojekt kan ha - särskilt om det handlar om flera olika hänseenden. Även om jag kan tycka att 13 år kanske är i längsta laget.

Det är NCC som 2007 tilldelades markanvisningen för området som ligger i förlängningen av Rådstugatan intill hamnbassängen i Luleås södra hamn. NCC tecknade en avsiktsförklaring med HSB om att bebygga tomten. Ursprungligen omfattade planerna tre flerfamiljshus på tio våningar och 75 lägenheter. 

Luleå kommun ställdes sig positiv, men beslutet revs upp sedan grannars överklagan fått stöd av länsstyrelsen.

Det finns en rad ouppklarade frågor kring projektet. Marken innehåller föroreningar, rester från en numera riven bensinmack, samt en viktig vattenledning som når ända ut till Sörbyarna. Antingen måste bygget jämkas till rätt plats eller så måste ledningen dras om.

Ett annat problem utgör trafikflödet. Korsningen Sandviksgatan - Rådstugatan med anslutningen till Södra hamnleden upptar ett helt kvarter. På Luleå kommun pågår ett arbete som undersöker om ytan kan utnyttjas på ett mer effektivt sätt.

Under de senaste 13 åren har ett flertal kommunala tjänstemän varit involverade i kvarteret Fågeln. Numera är det avdelningschef Robert Eriksson som leder arbetet.

– Planarbetet är i full gång. Vi har en dialog med NCC, men det har tagits en paus i väntan på att regeringen ska presentera en ny rapport rörande tolkningen av lagstiftningen kring strandskydd, förklarar Robert Eriksson. 

När tror du att en detaljplan kan vara klar?

– Jag törs inte sia när kvarteret Fågeln kan bli verklighet. Det är tråkigt att begränsas av strandskyddet. Det är ett stort problem för Luleå kommun eftersom nästan hela stadshalvön är omgiven av vatten. Vi har förståelse för att många vill bo intill vatten, men vi måste först reda ut vad som gäller.

Luleå kommun är oroad över den skärpta tolkningen av strandskyddet som i november 2017 innebar att mark- och miljööverdomstolen stoppade det planerade bygget längs Skellefteälvens södra strand med hänvisning till strandskyddet. Beslutet drabbade HSB som hade redan placerat ut reklamskyltar inför projektet Strandpromenaden.

Vd Mattias Lundström hävdar att det finns ett stort intresse av lägenheter intill vatten bland HSB:s medlemmar. Trots det förklarar han att utvecklingsarbetet för kvarteret Fågeln har tagit en paus.

– Vi har tagit fram en rad lösningar genom åren. Det har varit tre till fyra hus som har varit upp till 13 våningar höga, men i det här skedet väljer vi att avvakta. Först måste Luleå kommun lägga fram en detaljplan så att vi vet vad vi har att förhålla sig till innan vårt arbete kan fortsätta.

Vad kan kvarteret Fågeln tillföra Södra hamn?

– Jag tror att det här bostadsprojektet kan bli riktigt bra för hela området. Det passar bra in och kommer att på ett naturligt sätt förlänga strandpromenaden från Kuststad förbi Tutti-Frutti-husen och södra hamnplanen. Vi avser att bygga en mindre båthamn och ha en restaurang i entréplanet, vilket gör att kvarteret Fågeln kan bli väldigt attraktivt - inte bara för våra medlemmar utan för hela Luleås stad.

Södra hamn

1918

Under det första världskriget byggs den första lång vågbrytare i Luleås södra hamn som gör det möjligt att anlägga en småbåtshamn. 

1921

I samband med Luleås 300-årsjubileum inrättas en expressbåtslinje med ångaren Ragne mellan Luleå-Sundsvall-Stockholm.

1922

Med hjälp av ångaren Regin utökas linjen ned till Malmö och Köpenhamn.

I dag publiceras andra delen av artikelserien om Luleås södra hamn. Området har ingen funktion för godstrafiken längre, men har en stor potential för stadens utveckling.

Karta: Kv Fågeln, Luleå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!