Socialnämnd kritiseras

Länsstyrelsen i Norrbotten riktar allvarlig kritik mot socialnämnden i Luleå.
Kritiken gäller ett fall där barn tvångsomhändertogs och placerades i familjehem. Föräldrarna fick inget veta utan ett brev skickades till en annan anhörig.

LULEÅ2004-06-25 06:30
Länsstyrelsen kritiserar socialnämnden för passivitet, eftersom det tog alltför lång tid innan socialnämnden reagerade och vidtog åtgärder för barnens bästa.<br>Det dröjde fem månader från det att socialnämnden beslutade att utreda barnens situation till dess att några konkreta åtgärder gjordes. Sedan tog det två veckor innan barnen tvångsomhändertogs och placerades i familjehem.<br>Föräldrarna blev inte informerade på en gång av handläggaren att deras barn hade omhändertagits utan ett brev skickades till en annan anhörig. Länsstyrelsen är mycket kritisk och tycker att det är direkt olämpligt att använda sig av en anhörig i ett fall som detta.<br> ? Det är i högsta grad anmärkningsvärt, säger socialdirektör Berit Sunnerö på länsstyrelsen.<br>Socialnämnden har motiverat sitt agerande med att handläggaren inte ensam ville åka med brevet till föräldrarna.<br>Skjuter budbäraren<br> ? Om man nu tror att föräldrarna inte har kontroll över sina känslor, så utsätter man indirekt de anhöriga för det genom att skicka brevet till dem. Här skjuter man budbäraren bildligt talat, säger Berit Sunnerö.<br>Lagen säger att en barnavårdsutredning ska bedrivas skyndsamt. Utredningen ska vara avslutad inom fyra månader. Innan lagen skärptes kunde en utredning pågå i flera år, vilket ledde till en pressad situation för föräldrarna.<br> ? Man kan inte bara förlänga handläggningstiderna för att man inte hunnit, säger Berit Sunnerö om kommunens agerande.<br>Långsamhet<br>Det enskilda fallet ovan är ingen isolerad företeelse. Socialnämnden i Luleå har vid flera tillfällen de senaste åren blivit kritiserad av länsstyrelsen i Norrbotten för liknande brister, säger Berit Sunnerö.<br> ? Det handlar om alltför långa handläggningstider, för lång tid mellan beslut och verkställighet, passivitet, brister i dokumentation, beslut och motiveringar, brister i kommunikation, information och bemötande, säger Berit Sunnerö.<br>Sedan mitten av 2001 har länsstyrelsen funnit anledning att kritisera socialnämnden i Luleå kommun i tre fall. I ytterligare tre fall handlar det om allvarlig kritik från länsstyrelsen. Ett anmält ärende har inte föranlett någon kritik, berättar Berit Sunnerö.<br>Fler ärenden kan komma att kritiseras, eftersom länsstyrelsen har fått in klagomål som ännu inte har behandlats.<br>Anmärkningsvärt<br> ? Vi har ytterligare fyra enskilda ärenden där klagomålen handlar om samma brister, säger Berit Sunnerö.<br> ? Om vi riktar kritik mot en kommun och det upprepar sig, då har det inte hjälpt. Då har man inte tagit till sig av vår kritik. Det är anmärkningsvärt, säger Berit Sunnerö.<br>Att det brister i ett enskilt ärende kan bero på olyckliga tillfälligheter. Men när det uppdagas brister i flera ärenden tyder det på ett systemfel, menar Berit Sunnerö.<br>Det borde leda till att socialnämnden går igenom sina beslut för att rätta till bristerna menar hon. Länsstyrelsen har dock inga möjligheter att vidta några sanktioner mot kommuner som inte följer lagstiftningen.<br> ? Nej, vi förutsätter att de följer vårt beslut och åtgärdar bristerna, säger Berit Sunnerö.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om