Socialistiskt alternativ ropar på staten

Privata företag ska inte få finansiera den nya infrastruktur som behöver byggas i Luleå hamn. Det anser Socialistiskt alternativ som tycker att staten ska stå för detta.

"Staten borde finansiera utbyggnaden av hamnen" anser Liv Shange Moyo, gruppledare för Socialistiskt alternativ (SAV).

"Staten borde finansiera utbyggnaden av hamnen" anser Liv Shange Moyo, gruppledare för Socialistiskt alternativ (SAV).

Foto: Jonny Vikström

Luleå2023-05-22 18:50

Utbyggnaden av Luleå hamn med allvädersterminaler, coilshotell, logistikutrustning, skrotgård, ny kaj och järnvägsspår till kajen kan totalt komma att kosta mellan sju och tio miljarder kronor, beroende på omfattning.

Luleå hamn föreslås därför få i uppdrag att genomföra utbyggnaden genom att en eller flera parter genom avtal ges koncession att bygga och driva hamnverksamheten under en längre tid. Alternativt kan hamnverksamheten drivas av ett gemensamt ägt bolag.

Förslaget vållade debatt på kommunfullmäktige, då ett parti motsatte sig förslaget.

– Vi tycker inte att det ska ligga i privata händer. Det har talats om koncessioner på 30 år. Staten borde finansiera utbyggnaden av hamnen, argumenterade Liv Shange Moyo (SAV).

Jonas Brännberg (SAV) varnade för alltifrån konkurser till att kommunen kan skänka bort en guldkalv. 

– Vi tycker inte att man utrett möjligheterna till offentlig finansiering. Det behövs en offentlig kampanj för att pressa regeringen, sade Jonas Brännberg.

Önsketänkande, menade företrädare för den styrande majoriteten.

– Vi kan önska oss en annan verklighet men vi har den inte, konstaterade Bertil Bartoldson (V).

– Vi måste spela på det piano som vi har framför oss, sade Carina Sammeli (S).

Kommunalrådet tillade att Luleåborna inte ska behöva ta risken för de stora investeringar som krävs i Luleå hamn. 

– Det här är som klippt och skuret för det privata kapitalet, sade Carina Sammeli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!